Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Alles
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wat is de lekkerste whisky die je ooit hebt gehad?

Wat is de lekkerste whisky die je ooit hebt gehad? 05 juni 2011 22:04 #49697

• Erwin
  • Erwin's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Fresh Spirit
  • Fresh Spirit
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik ben benieuwd wat jullie de al-ler-lek-ker-ste whisky vonden die je óóit hebt gehad.

En nog interessanter: Waarom ben je tot dat oordeel gekomen?

Wat waren je omstandigheden? Met of zonder eten? Met of zonder andere mensen? Puur gekozen op de smaak? In een bepaalde stemming?

Ik ben, zoals sommigen wel weten, een beginnende whisky drinker. Ik ben het supermarkt niveau net ontstegen en heb een eerste verkenningstocht achter de rug.

Tot voor kort vond ik de Bunnahabhain 12 yr de lekkerste maar kort daarna ontdekte ik de Glenlivet 18yr.... Maar nog recenter dronk ik een heerlijk glas van Aberlour 15 yr en die staat op mijn voorlopige eerste plek. Los van alle smaken die je kunt waarnemen vind ik het gevoel in de mond het meest bepalend. Niet te olieachtig, niet te medicinaal, niet te flauw, niet te scherp, mooie afdronk, prettig in de slokdarm, lekkere nasmaak.

Ik mis wellicht de ervaring om een goede omschrijving te maken. Ik kan niet goed bepalen of ik nu veel fruit of honing waarneem maar het totale plaatje van Aberlour 15yr vond ik tot nu toe het lekkerst.

Wat zijn jullie allerliefste whisky's tot nu toe? En hoe ben je daar bij gekomen?

Ik ben benieuwd...

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

Re: Wat is de lekkerste whisky die je ooit hebt gehad? 06 juni 2011 07:18 #49700

• Sjoerd
  • Sjoerd's Profielfoto
  • Platinum Spirit
  • Platinum Spirit
  • Ontvangen bedankjes 40
Dat is een HELE moeilijke vraag Erwin. Ik kan vooralsnog niet kiezen tussen 2 whiskies, en misschien als ik lang nadenk komen er nog wel een paar bij!

Springbank 21 - de release van eind jaren '90
Clynelish 33 - Prestonfield (weet alleen niet meer welk vat)

Re: Wat is de lekkerste whisky die je ooit hebt gehad? 06 juni 2011 07:43 #49701

De echt lekkerste was een sample van Zwartepoorte op een terras bij de Dikke, een 37 yt(?) oude Springbank die hij had gekregen. Op de voet gevolgd door:
- Macallan Fullproof 10 yr CS (jaren 80?)
- Tobermory 1972 (32yr), 49,5% olorosso finish

Re: Wat is de lekkerste whisky die je ooit hebt gehad? 06 juni 2011 07:46 #49702

Da's lastig Erwin. Je kunt eigenlijk geen appels met peren vergelijken. Ik heb uitstekende bourbons gedronken, prachtige Ieren, fantastische Schotten en een enkele sublieme Japanner. Die zijn zo verschillend van elkaar als rosé, rode en witte wijn, de streken van herkomst daargelaten.
Een van de lekkerste whisky's ooit was voor mij de oude Springbank 21. Daarnaast de The Macallan Gran Reserva, de Lagavulin Distillers Edition 1987, Ridgemont Reserve Bourbon, Redbreast 15 Y en een single cask Glenfarclas uit 1991.
En dan mis ik er nog wel een paar ...

Re: Wat is de lekkerste whisky die je ooit hebt gehad? 06 juni 2011 09:54 #49705

• janbeek
  • janbeek's Profielfoto
  • Expert Spirit
  • Expert Spirit
  • Ontvangen bedankjes 1
Een Bowmore, gedistilleerd in 1965 in een mooie keramiek fles. Absoluut de mooiste whisky die ik ooit heb mogen proeven. Het was ergens op een zolder in Amersfoort, de eigenaar maakte deze zeer waardevolle fles open omdat hij vondt dat ik hem moest proeven, achteraf een heel waardevol moment!

Groeten,

Jan

Re: Wat is de lekkerste whisky die je ooit hebt gehad? 06 juni 2011 12:36 #49707

Ik ben benieuwd wat jullie de al-ler-lek-ker-ste whisky vonden die je óóit hebt gehad.
En nog interessanter: Waarom ben je tot dat oordeel gekomen?

Net als Jan Beek een Bowmore, 37 jaar oud, gedistilleerd oktober 1968 en gebotteld door Duncan Taylor februari 2006 op 40,5% uit cask 3822, only 145 bottles.
Locatie; Verhaar Bilthoven, the place to be.
Gelegenheid; een proeverij ter nagedachtenis van het overlijden van Harry Verhaar gegeven door Dhr. van Wees Sr.

Het was de laatste in de rij en heeft ongelooflijk veel indruk op me achter gelaten, zelfs zoveel dat ik hem bij thuiskomst nog proefde. Ik heb fantastische drams geproefd en doe dat tot op de dag van heden nog steeds maar met name deze Bowmore zal onuitwisbaar in mijn geheugen blijven bestaan.

Groeten,
Sixty Dick.

www.sixtydick.nl

Re: Wat is de lekkerste whisky die je ooit hebt gehad? 06 juni 2011 13:41 #49709

Voor mij ook meerdere, waaronder tot op heden:

Ben Nevis 1984 25y #98/35/13 55,4%
Clynelish 1972 TWA 38y 45.8%
Inchgower 1974 SMS 34y #8787 61.2%
Glenmorangie 1993 12y #1947 58.2%
Ben Nevis 1967 41y #1280 50.1%

Re: Wat is de lekkerste whisky die je ooit hebt gehad? 06 juni 2011 13:44 #49710

Adelphi's "The Whisky That Cannot Be Named" 1953 50 y.o. 54,3%.

Gefluisterd wordt dat het Glenfarclas op sherry was. :P

Gelukkig kan ik hem zo af en toe nog eens naproeven.

Marcel

Re: Wat is de lekkerste whisky die je ooit hebt gehad? 06 juni 2011 13:58 #49711

Gelukkig kan ik hem zo af en toe nog eens naproeven.

Marcel

you lucky one ;)

Groeten,
Sixty Dick.

www.sixtydick.nl

• Pagina:
  • 1
  • 2
Moderators: BigBarrel
Tijd voor maken pagina: 0.346 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com