question-circle Whisky Blacklist

Meer
08 juli 2015 20:21 #64359 door eric
Whisky Blacklist werd gestart door eric
Met regelmaat lees en hoor ik negatieve geluiden over whisky op de meest uiteenlopende plaatsen. In de laatste Kiln wordt ook gesproken over de prijs/kwaliteit verhouding en over het afnemen van de kwaliteit van whisky door o.a. de grotere vraag er naar. Zoals we om ons heen zien, er komen steeds meer en meer NAS Whiskies op de markt, waarschijnlijk om te verbloemen dat de whisky zo jong is tegenwoordig.

Toch als je kijkt op de diverse sites waar reviews over de (nieuwe) whiskies geschreven worden zie je zelfden tot nooit dit terugkeren in het cijfer (wat in mijn ogen toch de waardering voor de whisky is). Een persoonlijk voorbeeld hiervan is de Ardbeg Perpetuum of de Ardbeg Auriverdes, de Auriverdes was al niet echt Ardbeg waardig in mijn ogen, maar de Perpetuum is zowaar helemaal niets zeggend en zeker niet meer dan 4 tientjes waard. Maar kijk maar op een willekeurige whisky site beide scoren rond de 85 punten. Ik begrijp dat de prijs kunstmatig hoog is door het geringe aantal flessen dat op de markt is, waardoor het een collectors item wordt. Maar om het nu een 85 te geven gaat me toch echt te ver.

Ik was een beetje aan het google-en geslagen naar een Single Malt Whisky Blacklists (0f een shitlist zoals ik tegen kwam). Maar helaas is alle informatie hierover oud en vaak gericht op amerikaanse en blend whiskies. Vriend Ralphy deed een behoorlijke statement door te zeggen geen NAS whiskies meer te reviewen. Toen ik dat voor het eerst hoorde (eind 2014) vond ik dat zottegeit, maar inmiddels begin ik de wijsheid van deze uitspraak wel te begrijpen en respecteren.

Waar ik naar opzoek ben is een lijst met actuele whiskies, waarbij iets opjectiefs wordt geschreven over een score specifiek gericht op de prijs/kwaliteit verhouding en gericht op de nieuwere whiskies die uitgekomen zijn (2013 en nieuwer). Als die lijst er niet is, dan is het misschien leuk om die hier met zijn alle op te stellen (hoewel de insteek misschien wat negatief is, denk ik toch dat het behulpzaam kan zijn).

Ik kocht in oktober een Kilchoman Coull Point, dat koste me toen 60 euro. Best een redelijk sapje maar zeker niet een van de betere Kichomans die op de markt is. Tot mijn schrik zie ik dat ook deze een score (op de whiskybase na 30 stemmen) van ruim 84 heeft en de prijs is inmiddels 139,00 euro.

Anyways, heeft iemand een suggestie voor mij of interesse om een blacklist op te stellen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
08 juli 2015 23:27 #64360 door Laddie Teun
Beantwoord door Laddie Teun in topic Whisky Blacklist
een objectieve lijst met smaakwaarderingen….?

Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen.
Gemak. Onafhankelijk. Deskundig advies en de beste prijs.
www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Meer
09 juli 2015 00:28 #64362 door KSB66
Beantwoord door KSB66 in topic Whisky Blacklist
Ralphy is toch ook maar een mens met een mening. Gewoon zelf proeven en je mening vormen. Ontdekken is toch veel mooier dan als een schaap achter de mening van een ander aan lopen.

Meer
09 juli 2015 21:08 #64364 door lodewijk
Beantwoord door lodewijk in topic Whisky Blacklist
Ik begrijp je behoefte aan een blacklist niet zo goed.
Ik heb er zelf geen enkele behoefte aan n.l.
Voor boeken, muziek en ga zo maar door geldt voor mij hetzelfde.
Ik wil graag zelf uitzoeken en ontdekken wat ik mooi , goed en in het geval van b.v. cognac of whisky lekker vind.
Naar proeverijen ( regioproeverijen van onze club b.v. ), en naar festivals etc.. gaan en je open stellen en proeven wat je lekker vind. Die slechtere kun je beter vergeten dan in een lijst zetten vind ik.

Lodewijk

Meer
10 juli 2015 12:13 #64365 door cor0566
Beantwoord door cor0566 in topic Whisky Blacklist
Een Blacklist lijkt me inderdaad subjectief, smaken verschillen tenslotte.
Wel ga ik mee in de kritiek op NAS whisky's, men durft gigantische prijzen te vragen voor 3 jaar oud materiaal, MAAAAAAAARRRRRR, ze worden verkocht, dus het is nu eenmaal zo.
Uiteraard is het mijn persoonlijke mening en mag de andere helft van NL van mij best 150 euro voor 3 jaar oude whisky betalen, ikzelf doe het niet.
Groetjes Cor

Meer
22 juli 2015 11:40 #64395 door Tomatin
Beantwoord door Tomatin in topic Whisky Blacklist
Misschien is het aardiger om een ander soort lijst te introduceren, uitgaande van het positieve, oftewel een lijst waarop mensen aangeven waarin zij de prijs van een whisky uitstekend vinden matchen met de smaak van een whisky. Ik noem als voorbeeld zo'n Bowmore small batch of een Tomatin Legacy. Als je deze "objectief" beoordeelt zul je beide expressies misschien een tikje saai vinden. Maar als je in ogenschouw neemt dat het whisky's betreft van rond de 25 euro voor een fles, heb je ineens ander materiaal in handen. Ik heb bijvoorbeeld die Bowmore openstaan, en vind dat een prima whisky om bijvoorbeeld een proeverijtje mee te beginnen, of voor 's avonds op de bank als ik even niet uitgedaagd hoef te worden met complexiteit en leeftijd en dat soort ingewikkelde zaken. Dus hoppa, al twee entry's op mijn lijstje, wie vult aan:

- Bowmore small batch
- Tomatin Legacy

At last I have found it!

Meer
23 juli 2015 11:25 #64399 door heideroosjes
Beantwoord door heideroosjes in topic Whisky Blacklist
Glenfarclas 12 is ook te krijgen voor circa € 25 en ook deze whisky geeft dan ook zeker waar voor zijn geld

Meer
28 juli 2015 15:18 - 28 juli 2015 15:19 #64420 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Whisky Blacklist
Aberlour 10!

Voor de white list natuurlijk, niet voor de black list.

Meer
10 aug 2015 20:56 #64435 door Sandokan
Beantwoord door Sandokan in topic Whisky Blacklist
Glendronach 12
Glenfarclas 105

"Een glaasje port, Ellen?"

Tijd voor maken pagina: 0.555 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com