Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waarom is \"gemoute gerst\" whisky het beste??

Waarom is \"gemoute gerst\" whisky het beste?? 06 feb 2006 14:52 #2689

• Bonny
  • Bonny's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Junior Spirit
  • Junior Spirit
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi,

Wat ik eigenlijk wil vragen is waarom nu gemoute gerst whisky als \"de enige echte\" whisky wordt gezien?

Geeft dit echt de beste smaak (ivt andere granen etc.)?

Of is dit per toeval zo gegroeid, en had het ook bv rogge of mais kunnen zijn?

Groetjes,
Bonny

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Check out my Virtual Whisky Cabinet: www.ic-prog.com/whisky/

Antwoord:Waarom is \"gemoute gerst\" whisky het beste?? 06 feb 2006 15:08 #2692

• janbeek
  • janbeek's Profielfoto
  • Expert Spirit
  • Expert Spirit
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi Bonny,

Whisky van gemoute gerst is vanouds de echte whisky. Van oorsprong is het een product wat gemaakt is van gerst. Andere granen geven een iets andere whisky, kijk maar naar bourbon en rye whisky.
Wat iemand het lekkerste vind hangt van zijn/haar smaak af.

Feit is dat de verscheidenheid in single malt vele malen groter is dan de andere soorten.

Voor de Schotse wet moet schotse malt whisky van gerst gemaakt zijn.

Overigens heb ik zeker lekkere grain whisky geproefd. Vooral de oudere zijn niet te versmaden, te jong is niet erg lekker.

Groeten,

Jan

Antwoord:Waarom is \"gemoute gerst\" whisky het beste?? 06 feb 2006 15:26 #2693

• Bonny
  • Junior Spirit
  • Junior Spirit
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi Jan,

Wat je zegt, dat weet ik ook, maar de vraag is nu juist waarom ze gerst dan zo belangrijk vinden? (Wetmakers in Schotland)

Ok, gerst is dus blijkbaar de eerste graansoort waar ze whisky van gemaakt hebben, dan kan dus \"de\" reden zijn.

Het feit dat andere granen een andere smaak geven, zegt mij nog niet waarom gerst nummer 1 moet zijn ...

>Feit is dat de verscheidenheid in single malt vele malen groter is dan de andere soorten.

Dit is een gevolg van het feit dat gerst is verkozen boven de rest, niet de aanleiding daartoe.

Groetjes Bonny,

Antwoord:Waarom is \"gemoute gerst\" whisky het beste?? 06 feb 2006 16:00 #2695

Ik denk dat gerst een gevolg is van geschiedenis en daarna wetgeving.

Toen men begon met stoken in zestienhondernogwat kwam het beste product waarschijnlijk uit gerst en was dat het beste verkrijgbaar.
Toen de wetgeving kwam is gerst daarvoor ook als regel gesteld.

Ik vermoed dat als men vroeger veel mais in den omgeving had gehad, we schotse maiswhisky hadden gehad en dat super hadden gevonden.

Ik persoonlijk vindt alle graansoorten goede whisky geven, het ligt alleen aan de tijd die je aan je product besteed dat het lekker maakt (o.a. fustrijping)

Tot later,
Willem

Parental Advisory : Explicit Whisky

Antwoord:Waarom is \"gemoute gerst\" whisky het beste?? 07 feb 2006 17:18 #2816

Had het ook niet iets te maken met een enzym (diastase?) dat in gemoute gerst voorkomt en niet in andere granen? Want bij andere (graan) whisky's of potstill of bourbons word altijd een beetje gemoute gerst gebruikte, ook al is de hoofdgrondstof een andere graan.

of is dit een klok en klepel verhaal? :silly:

Wellicht vanavond maar weer even in d eboeken zoeken als een van de andere hierover niet het exacte antwoord weet te geven.

grts, Pirke

Antwoord:Waarom is 09 feb 2006 21:12 #2977

AficionadoPirke schrijft:

Had het ook niet iets te maken met een enzym (diastase?) dat in gemoute gerst voorkomt en niet in andere granen? Want bij andere (graan) whisky's of potstill of bourbons word altijd een beetje gemoute gerst gebruikte, ook al is de hoofdgrondstof een andere graan.

of is dit een klok en klepel verhaal? :silly:

Wellicht vanavond maar weer even in d eboeken zoeken als een van de andere hierover niet het exacte antwoord weet te geven.

grts, Pirke

Heren,

heb even wat boekjes erop nageslagen, maar inderdaad diastase is nodig om zetmeel om te zetten in vergistbare suikers, en het komt in gemout graan voor, vooral in gemoute gerst.

Het mouten van gerst is standaard gebruik om bier te maken, en bier is feitelijk de basis van whisky. Dus de originele whisky's waren van gemout gerst, later is men pas ook whisky's van andere granen gaan maken, maar daarbij blijft gemout gerst een onderdeel van de mash.

grts, Pirke

Antwoord:Waarom is 10 feb 2006 10:58 #3032

• Bonny
  • Junior Spirit
  • Junior Spirit
  • Ontvangen bedankjes 0
Ah, ok,

dus we kunnen eigenlijk zeggen dat gerst een van de weinige (of de enige?) graansoorten is, die wat enzymen bij zich heeft die resulteren in suikers (wat je nodig hebt voor gisting). Dus logischerwijs is dit dan de makkelijkste graansoort om alcohol uit te verkrijgen (zeker 200 jaar terug).

Vraag beantwoord denk ik :)

Thanks
Bonny

Antwoord:Waarom is 10 feb 2006 11:14 #3033

Oei oei heren,

In iedere graansoort bevinden zich zetmelen en dus, na de juiste behandeling , suikers. Voeg wat gist toe en we weten wat er gebeurd.
Zodoende kan je ook zonder gerst prima alcohol produceren. het is misschien niet allemaal even lekker, maar daar gaat het nu even niet om.
Naast de verschillende graansoortenals gerst, rogge, tarwe en spelt kan dus ook uit mais, suikerbieten en bijvoorbeeld uit rijst alcohol worden geproduceerd (sake !).

Groetjes,
Nicolette

Antwoord:Waarom is 10 feb 2006 11:31 #3036

• Kees Geritsen
  • Kees Geritsen's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Nicolette schrijft:

Oei oei heren,

Naast de verschillende graansoortenals gerst, rogge, tarwe en spelt kan dus ook uit mais, suikerbieten en bijvoorbeeld uit rijst alcohol worden geproduceerd (sake !).

Groetjes,
Nicolette

Sake met Sushi, òòk lekker! :)

Slainthe mhath,
Kees Geritsen.

Bijlagen:

• Pagina:
  • 1
  • 2
Moderators: BigBarrel
Tijd voor maken pagina: 0.400 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com