Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Talisker 20 Years Old

Talisker 20 Years Old 09 juli 2007 20:03 #18346

• Tomatin
  • Tomatin's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Gold Spirit
  • Gold Spirit
  • Ontvangen bedankjes 29
Van de Talisker 20 Years Old bestaan voor zover ik weet twee releases. De eerste is van 1981 en wordt gedomineerd door sherry casks. De tweede release is van een jaar later en wordt gedomineerd door bourbon casks.

De eerste versie staat in mijn kast. Van de tweede versie zou ik graag een sample ontvangen. Is er iemand die mij daarvan kan voorzien? Uiteraard tegen ruil of betaling.

(Volgens Serge Valentin op whiskyfun.com is de bourbonversie een fractie minder dan de sherryversie, maar wie bij respectievelijk 92 en 93 nog telt... Oh ja, de sherryversie is de Malt Maniacs Award Winnaar van 2003.)

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

At last I have found it!

Antwoord:Talisker 20 Years Old 09 juli 2007 23:06 #18364

Ik heb de Talisker 20 laatst mogen proeven. Blind welteverstaan, ik moet zeggen dat ik er niet echt van onder de indruk was, en ik schrok zelfs een beetje toen me werd verteld dat het om de Talisker 20 ging. Ik heb er helaas geen notities van gemaakt.

De Talisker 18 vind ik vele malen beter, maarja smaken verschillen! Ben benieuwd wat jij er van zal gaan vinden, mocht je nog een sampletje kunnen bemachtigen.

Antwoord:Talisker 20 Years Old 10 juli 2007 15:21 #18397

Is de Talisker 20yo sherry op 62% gebotteld?

Booh! Ik snap niet waar alle heisa om is. Té veel gedomineerd door sherry, off-note sulfer in de finish. Het kán uiteraard aan mijn sample liggen, maar echt hoog scoort 'ie bij mij niet, slechts zo rond de 85 punten.

De Talisker 18 vind ik veel beter.....En ach, ik ben het ook niet altijd eens met Serge Valentin.....Ik ben een vreemde eend in de bijt, zeg maar.

Frank

Vreemde Duitser, mooie dingen.......

Antwoord:Talisker 20 Years Old 11 juli 2007 10:43 #18419

• Bonny
  • Bonny's Profielfoto
  • Junior Spirit
  • Junior Spirit
  • Ontvangen bedankjes 0
Die Talisker 20yo 1981 62% sherry is idd erg stevig,
maar als je er van houdt (zoals ik) is het een topper ... in de 90 ptn bij mij.

Offnote sulfer ... dat blijft subjectief.
Voor mij is deze hoeveelheid sulfur (net zoals bij Mac 100 proof) niet storend, voegt zelfs iets toe.

Bonny,

Check out my Virtual Whisky Cabinet: www.ic-prog.com/whisky/

Antwoord:Talisker 20 Years Old 11 juli 2007 12:39 #18426

Ik heb nog een staartje van de 20 y.o. uit 1982 en gebotteld in 2003 op 58,8%. Nr. 10730 van 12.000 flessen world wide, en ook nog een 18 jaar oude Talisker.

Ik ga maar eens een Head to Head doen waarvan ik de bevindingen direct en live zal intikken.

20 y.o.:
Kleur is strogeel.

Neus verraad inderdaad bourbonrijping. Veel mout met geurige heideinvloeden. Een wat geprononceerde zoetheid die doet denken aan zacherine. Een behoorlijke prikkeling in de neus, maar verder niet bijzonder.

Onverdund is de smaak in eerste instantie wat vlak, pas daarna wordt de tong losgelaten om veel zoete nuances door te geven. Ook hier een prikkeling. Weer die droge bijna dorre heide met behoorlijk wat vanille.
Die zware Talisker body zorgt ervoor dat de smaak lang aanwezig blijft.

Afdronk is lang en verwarmend. Wat je van een Talisker mag verwachten. Maar ook vrij éénzijdig met veel zoetheid, maar weinig ontwikkeling.

Met wat water en een paar minuten rust komt de neus veel meer los. Veel aardetonen tot en met natte klei komen boven. Dat naast de vanille natuurlijk. Het droge en dorre is wat weg.

Het gevoel op de tong is iets soepeler en de afdronk wordt rokeriger en droger, maar de zoetheid komt nu echt los en blijft lang hangen.

Prototype Talisker, echter zonder verfijning en wat heel verbazingwekkend is, is dat ik het karakteristieke rode pepertje in de afdronk mis.

18 y.o. op de gebruikelijke 45,8%
Kleur is warmer en gaat naar een goudkleur.

De neus is minder prikkelend maar geeft meer tonen. Mint en koperpoets met daar doorheen vanille. Wat gedroogd fruit en teerzeep. Nu wat complexer als de 20 y.o.

De onverdunde smaak geeft aan dat er in ieder geval wat sherryvaten hierin zijn opgegaan. Ook nu grijpt de whisky de tong en verdoofd eerst ietsjes. Daarna komen direct de wat bittere houttonen op de voorgrond, maar die zorgen er ook voor dat alles wat afvlakt. De neus beloofde meer dan de smaak vrijgeeft. Het fruitachtige is nergens meer te bekennen. De whisky lijkt wat gesloten.

Na verdunning en weer wat minuten rust wordt de neus van de 18 y.o. nog bitterder. Uitlaatgassen op een warme zomerse dag !! Maar ook veel oud bijna rottend fruit.

Het mondgevoel is veel minder sterk. De whisky glijdt naar binnen toe. Bitterzoet en weer die houttonen in de afdronk. Blijft veel minder sterlk achter dan de 20 y.o.

De 18 is een complexere whisky met meer smaaktonen, hoofdzakelijk veroorzaakt door het gebruik van sherryvaten. Maar de 20 y.o. is wel éénzijdiger maar ook veel grootser qua smaak en afdronk. Dit lijkt meer op een Talisker.

Wat ik echter bij beide wat mistte was het echte Talisker karakter. Ik kreeg weinig turf mee en ik miste de echte smaakontwikkeling (de hele boerderij zeg maar) en het rode pepertje in de afdronk.

Marcel

Antwoord:Talisker 20 Years Old 11 juli 2007 15:02 #18432

Marcel Bol schrijft:

(de hele boerderij zeg maar)

:unsure:

De hele boerderij?

Alex

Ps. Leuke notitie, maar geef mij maar de 20 met het spoortje zwavel!:P

Plaatjes 11 juli 2007 15:28 #18433

• Tomatin
  • Tomatin's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Gold Spirit
  • Gold Spirit
  • Ontvangen bedankjes 29
Even ter verduidelijking dan maar:

Dit is de eerste editie van de 20 yo, uit 1981 (inderdaad 62 procent):

Dit is de tweede editie 20 yo uit 1982, naar verluidt meer bourbon:

Met dank aan de Whiskykoning en Royal Mile voor de plaatjes. Ik heb dus degene met de bronskleurige capsule op de kurk. De zwavelversie, begrijp ik. Nog niet geopend, en nog altijd zoekende naar een sample van de 1982 versie.

At last I have found it!

Antwoord:Plaatjes 11 juli 2007 15:33 #18434

Alex,

Je kunt het ook anders omschrijven als Strontgeuren.

Marcel

Antwoord:Plaatjes 11 juli 2007 15:45 #18435

Ah,:laugh:

dat maakt het een stuk duidelijker...:P

Maar die mis je dus in deze beide? Proef je die wel in de 10yo dan?

Alex

• Pagina:
  • 1
  • 2
Moderators: BigBarrel
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com