file review: Whisky leren proeven – Dirk De Mesmaeker &

Meer
19 feb 2012 13:50 #53781 door AficionadoPirke
Gegevens van het boek

Titel: Whisky leren proeven
subTitel: Het meest complete boek over whisky proeven
Schrijver: Dirk De Mesmaeker & Geert De Bolle
Prijs: € 19,90
ISBN nr: 978-90-5720-321-3
Verkrijgbaarheid; boekhandel
Taal: Nederlands

Korte inhoudsbeschrijving:
Het boek begint met een aantal inleidende hoofdstukken over wat whisky is, hoe het gemaakt wordt en wat de verschillende regio’s en soorten inhouden. Daarna komen de belangrijke hoofdstukken over whisky proeven, serveren, verzamelen en beleggen. Het grootste hoofdstuk heet ‘Whisky culinair’ en hierin wordt gekeken naar whisky en cocktails, whisky in en bij het eten en whisky combineren met kaas, chocolade en sigaren. De laatste paar hoofdstukken gaan over whisky toeristisch, met wat te zien in de whiskystreken, een hoofdstuk gewijd aan Benromach en als laatste een overzicht van te bezoeken distilleerderijen.

Mijn mening over dit boek:
Ik hield een beetje een dubbel gevoel over aan dit boek. Ik verwachtte eigenlijk een boek dat in zou gaan op alle smaakfacetten van whisky, wat je kunt proeven, hoe dit erin komt en vooral hoe dit te herkennen en benoemen. Dat doet het boek wel (en op zich goed) maar korter en minder uitgebreid dan verwacht. Maar daarnaast is het hoofdstuk over whisky culinair weer uitgebreider dan verwacht, vooral de stuk mbt combineren met kaas vond ik erg leuk met duidelijke voorbeelden en beschrijvingen welke combinatie werkt en welke niet (en waarom). Whisky met sigaren had dan voor mij weer niet zo uitgebreid gehoeven, maar er zullen vast mensen zijn die dat ook erg leuk vinden. Het geheel maakt het een erg compleet boek mbt tot proeven, hoewel wellicht dan whisky&cola wat onderbelicht blijft ;-) (nu alleen kort aangetipt bij het onderdeel cocktails).

Concurrenten:

Concurrenten zouden de diverse boeken over whisky en koken kunnen zijn, alleen is dit boek breder van opzet. Om die reden gaat de vergelijking met boeken die specifiek over proeven gaan (bijv ‘Whiskyproeverij’ van Wouter Wapenaar) ook mank. De schrijvers hebben er dus goed aan gedaan om het op te zetten zoals men gedaan heeft, en hebben hiermee een geslaagd en uniek boekje uitgebracht.

Conclusie:
Een leuk boek voor zowel beginners die de verschillende facetten van whisky willen leren begrijpen, als voor de gevorderde whiskydrinker die graag de grenzen van het whisky-genieten in combinatie met andere genotsmiddelen wil verkennen.

grts, Pirke
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com