file review: Ian Buxton - 101 Whiskies to Try Before

Meer
19 feb 2012 13:47 #53780 door AficionadoPirke
Deze review verscheen ook in Kiln 2011/02

Gegevens van het boek

Titel: 101 Whiskies to Try Before You Die
Schrijver: Ian Buxton
Prijs: 28 euro
ISBN nr: 978-0-7553-6083-3
Verkrijgbaarheid; boekhandel/internet
Taal: Engels
Type boek: Whisky-beschrijvingen

Korte inhoudsbeschrijving:
Het boek begint met een introductie. De eerste zin daarvan luid: ‘this book is a whiskylist with a difference. It is not an awards list.’ Verder wordt die introductie gebruikt om uit te leggen wat het dan wel is, nl een lijst met whisky’s, samengesteld door de auteur zelf, waarvan hij vind dat er een reden is om die geproefd te moeten hebben. Er wordt duidelijk uitgelegd wat zijn criteria waren (o.a. betaalbaarheid en verkrijgbaarheid), dat hij hulp heeft gehad, maar uiteindelijk heeft hij zelf de lijst van 101 whisky’s samengesteld. Na de introductie volgen dan 101 whisky-beschrijvingen. De whisky’s zijn op alfabet gerangschikt, niet van een score voorzien. Elke beschrijving is twee pagina’s groot, links de foto en de feiten, rechts de beschrijvin met meestal uitleg waarom in deze lijst, en korte smaaknotities. Aan het einde van het boek wat korte passages over hoe te proeven, een vermelding van personen en bronnen waar hij zijn info vandaan gehaald heeft en wat adressen.

Mijn mening over dit boek:
De opzet van het boek is goed bedacht. Ian heeft duidelijk zijn best gedaan om de lijst zo breed mogelijk te houden, niet alleen schotse single malt whisky, maar ook (in mijn ogen relatief veel) Amerikaanse whiskeys en daarnaast blends, en enkele whiskies uit andere delen van de wereld. Er zitten er zelfs 2 tussen die te jong zijn om whisky te mogen heten, dus eigenlijk klopt de titel van het boek niet. De keuze van de whiskies is niet alleen op smaak, maar ook op uniciteit of als voorbeeld van een bepaalde stijl. De stukjes zijn allemaal vlot te lezen, en door de opzet kun je het makkelijk over meerdere dagen/weken uitspreiden om te lezen. Wat ik wel mis is een index, hierdoor krijg je niet echt een overzicht wat er nu allemaal instaat en wordt je gedwongen veel te bladeren. Wat het criteria betaalbaarheid betreft ben ik het niet altijd met Ian eens, er staan er toch wel een paar tussen die over de 200 euro gaan en dat is voor de gemiddelde whisky-liefhebber toch echt wel een hoog bedrag.

Concurrenten:
Concurrenten zijn aan de ene kant alle boekjes die whiskies beschrijven (zoals de bijbel van Jim Murray en de Companion van Michael Jackson). Aan de andere kant, een lijstje zoals dit is er niet eerder gemaakt en dus daarin is het zeker een uniek boek.

Conclusie:
Een boek voor de liefhebber die het leuk vind om over whiskies te lezen en te dromen. Om echt alle 101 whiskies geproefd te krijgen zul je de hulp van vrienden in moeten schakelen, om van sommige (in nederland) moeilijker te vinden whiskies samples te ruilen oid.. Zeker een leuk boek om te lezen en te hebben, een aanrader.

grts, Pirke
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
19 feb 2012 17:00 #53783 door Sjoerd
Wat ik leuk vond aan dit boek is dat het niet om 101 'beste whisky's' gaat, maar om zoveel mogelijk verschillende smaakbelevingen. Ook whisky's staan erin, bijna omdat ze NIET lekker zijn...

Meer
19 feb 2012 19:18 #53784 door nl1750x
Sjoerd,

zo dacht ik er ook over, heb hem ook aangeschaft.

fred

Meer
20 feb 2012 08:33 #53786 door MacOffringa
Ian heeft de 101 whiskies samengesteld door een groot aantal mensen naar hun top 3 te vragen en dat te middelen. Daaruit is de lijst voortgekomen.Hij noemt deze "oracles" allemaal achterin het boekwerkje.

Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com