Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: De Kiln nummer 3 | 2016

De Kiln nummer 3 | 2016 19 okt 2016 13:08 #65781

• Tomatin
  • Tomatin's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Gold Spirit
  • Gold Spirit
  • Ontvangen bedankjes 29
Hallo allemaal,

De Kiln stond weer vol met lezenswaardige informatie en hoewel we al een paar dagen verder zijn heb ik nog steeds niet alles gelezen sinds het blad op de deurmat viel. Compliment aan Sjoerd en alle medewerkers die er een gevarieerde uitgave van hebben gemaakt.

Ik moet me nog verdiepen in het artikel van Martin over de Ierse whiskey. Hem kennende is dat een grondig artikel geworden dus daar wil ik de tijd voor nemen. (En een lekkere vloeibare begeleider uitzoeken in de kast.) Echter, tijdens het scannen van het artikel werd ik getriggerd door de opmerking over het proeven, helemaal aan het einde.

"Vervolgens heb ik de whiskeys nogmaals geproefd in een gecontroleerde thuisomgeving."

@ Martin, zou je hier iets meer over willen vertellen? Wat houdt een 'gecontroleerde' omgeving precies in? Waar let je dan op? Wat doe je anders? Ik vind dat wel leuk om te weten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Sjoerd

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

At last I have found it!

De Kiln nummer 3 | 2016 20 okt 2016 10:26 #65785

Hi Tom,

Leuke vraag!

Je moet er niets geheimzinnigs achterzoeken hoor. Met een gecontroleerde thuisomgeving bedoel ik een situatie waarin je niet wordt afgeleid door een (andere) omgeving waar je je bevindt en ook niet door het (prettige) gezelschap van anderen die je waardering voor een dram bewust of onbewust beinvloeden. Dat is voor mij overigens alleen relevant als ik een tasting note maak, bijvoorbeeld voor de Kiln.

Concreet betekent een 'gecontroleerde thuisomgeving' voor mij:
-proeven zonder dat anderen erbij zijn (dus ook geen kids of geliefde), zodat er geen andere afleiding is dan de whisk(e)y zelf;
-op een vaste plek in het huis; meestal op de bank in mijn whiskykamer danwel achter het scherm van mijn laptop achter mijn bureau om direct te kunnen typen;
-vrijwel altijd in de namiddag en niet 's avonds. Ik heb gemerkt dat ik whisky meer waardeer als aperitief dan als digestief. Zondagmiddag is een favoriet tijdstip voor het schrijven van tasting notes;
-geen achtergrondmuziek;
-whisky literatuur erbij om dingen over de distillery, merknaam en geschiedenis e.d. op te zoeken. Iets tot op de bodem uitpluizen vind ik leuk, zeker als het om distilleries of whisky gaat waar ik nog weinig van weet. Vooral bij oude Ierse, Amerikaanse en Canadese whiskey van voor de jaren 90 ligt hier (in ieder geval voor mij) nog wat braakliggend terrein;
-Op internet danwel in whisky boeken zoeken naar tasting notes over de te proeven whisky ter vergelijking en inspiratie. Over oude Ieren zijn online weinig tasting notes te vinden. Voor mijn artikel heb ik dan ook geregeld teruggegrepen op 'Classic Irish Whiskey' van de (tegenwoodig verguisde) Jim Murray en 'A Glass Apart' van Fionn O'Connor. Een aantal door hun opgemerkte geuren en smaken waren voor mij herkenbaar, een aantal anderen ook niet.

Klinkt allemaal redelijk 'nerdy' en dat is het misschien ook wel ;). Maar gelukkig maak ik meestal helemaal geen tasting notes en geniet ik (bij voorkeur in goed gezelschap) van een dram.

Benieuwd wat je uiteindelijk van mijn beschrijving van deze 'vergeten geschiedenis' van Ierse whiskey vindt.

M.

p.s. in de kopij had ik nog een voetnoot opgenomen dat het Noord-Ierse Bushmills in het artikel verder buiten beschouwing is gelaten. Noord-Ierland is immers deel van het Verenigd Koninkrijk. Bij de eindredactie is deze voetnoot weggevallen. Bij deze dan toch.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PunxsutawneyPhil

De Kiln nummer 3 | 2016 20 okt 2016 16:29 #65787

• Sjoerd
  • Sjoerd's Profielfoto
  • Platinum Spirit
  • Platinum Spirit
  • Ontvangen bedankjes 40
Die heb ik inderdaad gemist. Excuus daarvoor!

Maar, volgens mij hebben de lezers van De Kiln wel een beetje topografische kennis. Als je nou een Bushmills zou hebben van voor 1937, echter...

De Kiln nummer 3 | 2016 23 okt 2016 11:49 #65788

• Tristan
  • Tristan's Profielfoto
  • Gold Spirit
  • Gold Spirit
  • Ontvangen bedankjes 8
Heeft iedereen de Kiln al binnen, bij mij is 'ie nog niet op de mat geploft?
Dat geldt ook voor de vorige twee Kilns, maar die waren al uitgebracht voordat ik weer lid werd als ik het goed heb.

earthling and spaceman

De Kiln nummer 3 | 2016 23 okt 2016 14:39 #65789

• Sjoerd
  • Sjoerd's Profielfoto
  • Platinum Spirit
  • Platinum Spirit
  • Ontvangen bedankjes 40
Hoi Tristan,

Die zou er al lang moeten zijn. Neem even contact op met Bertho (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.), dan komt het goed!

De Kiln nummer 3 | 2016 23 okt 2016 20:37 #65790

Tristan schreef : Heeft iedereen de Kiln al binnen, bij mij is 'ie nog niet op de mat geploft?
Dat geldt ook voor de vorige twee Kilns, maar die waren al uitgebracht voordat ik weer lid werd als ik het goed heb.

zal er een paar opsturen Tristan.

gr,
Bertho

De Kiln nummer 3 | 2016 23 okt 2016 20:43 #65791

• Tristan
  • Tristan's Profielfoto
  • Gold Spirit
  • Gold Spirit
  • Ontvangen bedankjes 8
Ha Bertho, bedankt!
Ik kan ze ook bij je ophalen hoor, dan kunnen we samen een keer die Lochside 1981 van mij proeven zoals ik na onze vorige proeverij beloofd had. ;) :)
Ik wist niet dat jij de distributie van de Kilns verzorgt, anders had ik je wel gewoon een appje gestuurd, haha.

earthling and spaceman
  • Pagina:
  • 1
Moderators: BigBarrel
Tijd voor maken pagina: 0.398 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com