file De Kiln nummer 2 | 2016 - Discussie graag!

Meer
04 juli 2016 19:30 #65600 door Tristan
Ik zou ook zeggen, ga voor kwaliteit.
Maar ja, wat is kwaliteit dan, dat is nog niet zo makkelijk.
Voor mij is bijvoorbeeld de Glen Garioch een fantastische Whisky en ik ben het helemaal met Serge Valentin zijn waardering eens.

De Tomatin valt voor mij meer in de 13 in een dozijn categorie, clubbotteling of niet, daar zal ik geen fles van kopen.
Daarnaast denk ik dat een echte double matured Whisky prima is, maar een finish als clubbotteling vind ik toch niet zo'n heel goed idee.
De Tomatin heeft voor mij meer kenmerken van een finish dan van een double matured Whisky.
Mijn 2 vragen betreffende het aanschaffen van de clubbotteling mijnerzijds zijn uiterst simpel:
1. Vind ik 'm echt lekker?
2. Heb ik het geld terwijl de fles nog beschikbaar is?

De oudere bottelingen die ik heb mogen proeven vond ik eigenlijk allemaal mooi van kwaliteit en gek genoeg beter dan de latere bottelingen (met uitzondering van de Glen Garioch) die met de gehele club zijn geselecteerd.
Misschien dat het toch te moeilijk is om op die manier echte topkwaliteit in huis te krijgen, helemaal als de prijs dan ook nog eens onder de 80 euro moet liggen.

Verder vraag ik me af hoe de voorselectie plaatsvindt, zoekt het bestuur al interessante samples uit en wordt dan later uit de voorselectie een selectie met de clubleden gemaakt?
Zijn we daarbij gebonden aan een merk dat meerdere samples aan ons wil leveren?

Wat mij betreft zou het prima zijn als niet ieder jaar een clubbotteling wordt uitgebracht en als de prijs hiervoor wat hoger komt te liggen, mits de kwaliteit dan ook hoger ligt.
Met de Glen Garioch is dit naar mijn mening prima gelukt en ondanks de verdeelde meningen is hij van wat ik weet qua verkoop tevens redelijk succesvol.
Die Bladnoch had ik ook wel interesse in gehad.
De Benriach idem dito, als het echt iets bijzonders is dan wil ik er best meer voor betalen, hoewel het voor mij dan wel een vereiste wordt om de Whisky vooraf te proeven.
Het verkopen van samples naast de flessen lijkt me wat dat aangaat dan ook een prima idee.

Kunnen we ons bij de selectie van de clubbotteling eventueel niet linken met andere (Nederlandse of Belgische) whiskyclubs en daarmee de kosten verlagen en de dekking ervoor verhogen?
Gewoon een soort mega-event organiseren waar we dan met alle clubs bij elkaar de Whisky selecteren?
Misschien dat een grotere groep de whiskyindustrie ook makkelijker kan verleiden echte topkwaliteit aan te bieden?
Des te meer zielen, des te meer vreugd, en misschien brengt het daarnaast weer nieuwe mensen naar het forum, wat mijns inziens ook een welkome ontwikkeling voor de club zou zijn.

Dat zijn in ieder geval tot dusver mijn gedachten hierover zo een beetje op een rij.

earthling and spaceman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
04 juli 2016 21:33 #65601 door JTC
Iedereen weet het, Bezit alle clubbottelingen en zou het erg vinden als van de clubbotteling zou worden afgestapt.
Mijn mening is, dat een clubbotteling apart moet zijn in een gewone verpakking, je koopt whisky en geen verpakking.
Ging vroeger naar alle festivals, 2 stuks, nu bijna niet meer, om de paar jaar naar Leiden, dus er is verzadiging op
alle fronten.
Ik heb geen connecties in de whiskywereld, in het verleden wel bij Macallan, maar deze zijn de weg kwijt in mijn smaak,
ze verkopen ontzettend veel whisky in de hele wereld, maar leden die dat wel hebben zouden deze bronnen moeten
aanboren en eventueel met andere clubs, zoals eerder gesuggereerd.
En leden zouden wel de clubbotteling moeten kopen, anders snij je, je zelf in je vingers, tekort op de balans, dus contributie omhoog, wat als gevolg heeft leden verlies, ook niet goed.
Het is moeilijk, maar de focus moet toch liggen op ieder jaar een botteling en ik hoop dat iedereen ervoor gaat.
Groet Jules

Meer
07 juli 2016 14:37 #65609 door Glen Monk
:) Gisteren - 6 juli 2016 - de bestelde Clubbotteling 2016 - "TOMATIN" Highland Single Malt Scotch Whisky 2004 - Vintage - 60 % alc. , ( dist. mei 2004 - bott. apr. 2016 ) Fles. nr. 009 v/d 251 bij Leon te Maassluis in ontvangst mogen nemen.
Prachtige Fles in een Fraaie verpakking. Een aanwinst voor mijn Scotch whisky verzameling

Bedankt Leon voor de Gezelligheid en verleende Service.
Ben 100 % van mening dat de U.S. Club botteling moet blijven bestaan.

Meer
09 juli 2016 21:18 #65611 door Sjoerd
Even een kort antwoord op wat Tristan zegt:

1: Het geld beschikbaar hebben terwijl de botteling ook beschikbaar is, is momenteel niet meer zo'n issue ;-)

2: Er is geen voorselectie. Momenteel is de markt vrij overspannen doordat iedereen vaten wil bottelen dat we al lang gelukkig zijn als we uberhaupt samples kunnen krijgen...

In het algemeen:

Ik denk dat de meeste dingen wel gezegd zijn. Ik vind de clubbotteling, en de selectie ervan tof. Tot nu toe kan ik me eigenlijk altijd wel vinden in het gebottelde, en als dat niet zo is wordt ik veel kritischer. Soms met spijt achteraf (zie Glenfarclas), soms niet (Glentauchers en de malt van Zuidam, de rye vond ik top)

Ik ben benieuwd naar de verdere discussie...

Meer
13 juli 2016 22:10 #65618 door EMalt
Ik ben in principe voor een regelmatige clubbotteling, met een goede prijs/kwaliteit verhouding, of dat nu een goedkope of duurdere fles is. Ik denk echter dat gezien de huidige prijzen gekte je toch al minimaal op €75 of hoger moet gaan zitten om nog wat fatsoenlijks te krijgen, hopelijk veranderd dit weer eens.

Dus wat mij betreft gewoon pogen het ieder jaar te doen met één voorwaarde: De club mag er niet door in de schulden raken, dus indien er teveel voorraad van voorgaande clubbottelingen staat afwachten tot dat tot een acceptabel nivo gedaald is alvorens aan een nieuwe te beginnen. Het moet geen 'duur' feestje worden, dan beter een 2e clubdag organiseren ;) .

Tav de selectie zelf: Ik heb graag wat te kiezen, en wat dat betreft waren de samples van de recente Tomatin te eenzijdig c.q. lag het te dicht bij elkaar wat mij betreft. Ben het ook zeker eens met de suggestie dat we moeten proberen wat afwijkends te krijgen ipv de zoveelste botteling van distillery x die in een bepaalde periode op de markt komt, maar dat is over het algemeen prima gelukt volgens mij.

Grtz,
EMalt

Whisky kenner van het jaar 2011 ;).
Bourbon & Rye enthusiast.

Tijd voor maken pagina: 0.382 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com