Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Sample18 BTC2017

Sample18 BTC2017 23 dec 2017 09:50 #66884

• BigBarrel
  • BigBarrel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Admin Cask
  • Admin Cask
  • Ontvangen bedankjes 123

Well, everyone was looking out for the SMWS bottling and there it was, a Bowmore. Loads of people guessed the distillery right. 10 selected Bowmore (the 6 first ranked were among them).

Today is the final day and it is today that the winner has his victory cause nothing is sure yet, stays exciting till the last drop.

I hope everybody enjoyed the BTC again and had fun. We, Emalt and myself (BigBarrel), wish you all a merry Christmas and a Dramming New Year, goodluck today and till next year .
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Sample18 BTC2017 23 dec 2017 11:01 #66885

• EMalt
  • EMalt's Profielfoto
  • Platinum Spirit
  • Platinum Spirit
  • Ontvangen bedankjes 108
So you've seen it in BigBarrels opening of today: You can sign up already for the BTC of 2018. I was in doubt of organizing a BTC next year because it's a lot of work and the animo for participating seemed really declining. But all of you make it such a fun competition with al the notes, remarks and participation until the last drop that we just can't make you BTC orphans next year.

On the other hand we've decided to limit the amount of participants next year to 50 (this year you were with 48, so it's seems fair). We will sell 20 x 4cl and 30 x 2cl. The only way it can be more than 50 participants is if we sell more 2cl and less than 20 x 4cl (we'll stick to two bottles per day).

Enough serious talk, go taste the final dram now, enjoy it, keep your fingers crossed for the outcome, and after today you can pay some attention again to your loved ones, so do that!

Happy seasons Grtz,
BigBarrel & EMalt
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Sandokan, puddle66, PunxsutawneyPhil

Whisky kenner van het jaar 2011 ;).
Bourbon & Rye enthusiast.

Sample18 BTC2017 23 dec 2017 22:45 #66887

• Sandokan
  • Sandokan's Profielfoto
  • Platinum Spirit
  • Platinum Spirit
  • Ontvangen bedankjes 33
BTC 2017 - sample 18

Kleur: Pale gold

neus (23)
Notige Oloroso sherry, zoet, romig, maar heeft ook nog een frisse, niet volledig volwassen sensatie. Mijn eerste associatie is absoluut Aberlour, A’Bunadh welteverstaan. De kwaliteit van wat ik ruik, hoofdzakelijk de invloeden uit het hout, vind ik subliem en qua profiel zeer zeker ook vergelijkbaar met bijvoorbeeld Glendronach; ik denk dat het verschil in nuance dat ik meen waar te nemen simpelweg te verklaren is door het verschil in de spirit en hoe die met het hout interfereert.

smaak (22)
Een licht aangezoete, vrij stroeve, krachtige aandronk die steviger wordt. Ja, dit is voor mij echt het A’Bunadh profiel: een tikkie jong maar zeer smaakvol en kwalitatief hoogwaardig. Redelijk zoet en het mondgevoel wordt langzaam romig. Pecannoten en kersenbonbons van pure chocolade. Kruidnagel en dadels.

finish (23)
Hier ligt mede de kracht van de whisky: de kracht van de vaten, gecombineerd met het hoge alcoholpercentage. Niet overdreven complex, maar heerlijk qua beleving en de duur daarvan.

balans (22)
Goed in balans, redelijk complex.

conclusie
Aberlour A’Bunadh: sherry, Europees eikenhout, niet overdreven oud, zeer krachtig en smaakvol, romig. Ik heb geen twijfel dit keer. Zoals wel vaker deze competitie, dus neem het maar voor lief. Ja?

Effe een hersenspinsel wat ik met jullie wil delen (je mag het overslaan hoor):
Het wordt spannend voor de mannen in de top. De verschillen waren volgens mij nog nooit zo klein, en een kleine fout kan je de kop(positie) kosten. Deze whisky is in formele zin denk ik NAS, rond de acht jaar. Maar wat vullen zij dan in? 8 jaar? Of toch minder? En wat weet de jury over de leeftijd?
En dan, welke batch? Er zitten per batch minieme verschillen in het alcoholpercentage, en ik verwacht echt niet dat iemand een bepaalde batch herkent. Dat lijkt me zo goed als onmogelijk. Kortom, gokken geblazen op basis van de gemiddelde score op Whiskybase? Beschikbaarheid en botteljaar? Ik weet het ook nog niet, maar gelukkig ben ik al een tijdje geen bedreiging meer voor de kopgroep. Dat scheelt een (kop)zorg.

Tot slot:
Ik ben blij dat juist deze whisky de laatste whisky van de BTC is. Een perfecte afsluiter van de competitie en als mijn toch wel pretentieuze uitlatingen over de distillery en botteling kloppen, dan is deze whisky het bewijs dat je nog steeds een absolute klassewhisky kunt kopen voor een redelijke prijs. Ik ga er in ieder geval nog eentje scoren voor de Kerst, dat is zeker.

Allemaal bedankt voor 18 spannende dagen, met name het gouden team Leon en Ewald. Iedereen een fijne Kerst en graag tot 2018!

Score: 90 punten

Groet,

Sándor

"Een glaasje port, Ellen?"

Sample18 BTC2017 23 dec 2017 22:49 #66888

Sandokan schreef : Notige Oloroso sherry, zoet, romig, maar heeft ook nog een frisse, niet volledig volwassen sensatie. Mijn eerste associatie is absoluut Aberlour, A’Bunadh welteverstaan.

A'bunadh was ook mijn eerste associatie. Uiteindelijk voor een Tomatin 11yo Oloroso handfill gegaan, op 57,4%. Niet voor de hand liggend. Maar ik lig 4e, daal maximaal naar de 5e plaats. Go big or go home :)

Sample18 BTC2017 23 dec 2017 22:50 #66889

• Kay
  • Kay's Profielfoto
  • Senior Spirit
  • Senior Spirit
  • Ontvangen bedankjes 19
N: Sour cherry, toffee, mocha, cranberry, spice, bread, cough pastilles and a little marshmallow or candy.
T: Cranberry, cherry, caramel, mocha, raspberry, raisin and oaky spice.
F: Caramel, cranberry, cherry, mocha and raisin.

Deze brengt herinneringen terug van de oudere A'Bunadh batches, dus ben voor Aberlour gegaan. 88 punten.
Heb vol op deze in gezet, al is die sterker en iets ouder dan ik in gedachten had:
www.whiskybase.com/whiskies/whisky/98282/aberlour-1998

Sample18 BTC2017 23 dec 2017 23:01 #66890

• Sandokan
  • Sandokan's Profielfoto
  • Platinum Spirit
  • Platinum Spirit
  • Ontvangen bedankjes 33
Hehehehe... pretentieus dus :blush: ...

Van harte Bram, is het eindelijk gelukt :) !!!

Groet,

Sándor
De volgende gebruiker (s) zei dank u: whisky1967

"Een glaasje port, Ellen?"

Sample18 BTC2017 23 dec 2017 23:06 #66891

• Kay
  • Kay's Profielfoto
  • Senior Spirit
  • Senior Spirit
  • Ontvangen bedankjes 19
Gefeliciteerd Bram!
En wat ben ik blij dat je meer dan 120 punten boven me bent geëindigd, kan ik er ook meteen vrede mee hebben :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: whisky1967

Sample18 BTC2017 23 dec 2017 23:09 #66892

Bram, gefeliciteerd met de winst! Arjen en Floris, gefeliciteerd met de podiumplekken :)

Leon en Ewald, heel erg bedankt voor alle tijd die jullie hier in hebben gestoken!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: whisky1967, EMalt

Sample18 BTC2017 23 dec 2017 23:13 #66893

• AJK
  • AJK's Profielfoto
  • Gold BTC 2012
  • Gold BTC 2012
  • Ontvangen bedankjes 4
Dat was nog spannend aan het eind. Bram, gefeliciteerd met de sterke finish en de winst!
Ik had echt niet gedacht dat ik nog tweede zou worden. Per ongeluk toch nog wat goed gegokt blijkbaar.

Ook mijn dank voor de organisatie. Het was weer goed geregeld en ik vond de line-up prima te drinken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: whisky1967, EMalt

"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 2.183 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com