file Enquête:Lintjes en Awards, Pro of Contra

Enquete: Enquête:Lintjes en Awards, Pro of Contra (was ended 0000-00-00 00:00:00)

PRO: Ik ben voor onpartijdige AWARDS
10 41.7%
CONTRA: Ik proef het zelf allemaal wel
14 58.3%
Totaal aantal stemmers: 24 ( pascal, BigBarrel, Tom_MadMaster, cor0566, jarnowesterhof ) Lees verder
U kunt niet aan deze enquete deelnemen omdat u niet bent ingelogd.
Meer
06 juli 2011 15:25 #50285 door KSB66
Een award doet me niet veel. Bijbels koop/lees ik niet , zelfs de echte niet.
Al die ratings en awards is toch allemaal persoonlijke smaak.
Maar als diverse mensen ergens lyrisch over zijn dan wil ik die whisky wel eens proeven en desnoods aanschaffen.
Ik noteer op tastings en festivals(of bij Teun:) ) wat ik lekker vind en schaf dat later aan.
Blind kopen doe ik alleen met bourbon. Ik wil hem dan proeven of hij is voor de verzameling bedoeld.
Dus pro of contra; maakt mij niet zoveel uit. Doe maar pro.
Er zijn mensen die het wel leuk vinden en die die gidsen nodig hebben en het houd de whiskywereld een beetje levendig.
Toch leuk dat onze club dan weer in het beste whiskycafe van NL 2010 zit, toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
07 juli 2011 16:44 #50295 door KSB66
Kreeg vandaag de whiskypassion binnen met een artikel met dezelfde strekking.
Is deze poll n.a.v.of is het toeval?

Meer
08 juli 2011 17:51 #50300 door cor0566
Ik ga toch voor contra, wat wil zeggen dat ik op mijn eigen smaak afga.
( DIT IS VOOR MIJ ABSOLUUT HET BELANGRIJKSTE ).
Kanttekening bij mij is wel het feit dat ik wel op een goede vriend vertrouw. Smaaknotities van anderen lees ik wel en kan daar ook wel eens iets mee doen, maar uiteindelijk probeer ik iets te proeven alvorens te kopen, helaas gaat dit niet altijd dus sommige merken schaf ik dan blind aan ( maar wel met enige mate van bekendheid met dat merk ).

Groeten Cor.

Meer
09 juli 2011 12:31 #50301 door Tomatin
Ik heb PRO gestemd, al staat de tekst er wat stellig.

Feit is dat lijstjes leuk zijn, en whisky's die niet direct op één van de talloze lijstjes komen zijn doorgaans zo dertien in een dozijn dat het ook wel terecht is.

De Malt Maniac Awards zijn genoemd, en ik kijk daar ook met plezier naar, maar mijn interesse gaat ook altijd uit naar de meer 'mainstream' of commerciële lijstjes zoals die van Whisky Magazine. Ik gebruik die eerder als een soort basis. Even checken of de Lagavulin 16 of de Talisker 10 nog altijd powerhouse whisky's zijn. Ze komen steevast weer bovendrijven.

Voor de verrassingen vertrouw ik op een groep die dichter bij me staat, mijn mede whiskyliefhebbers- en vrienden. Je gaat elkaars smaak kennen, en ook op waarde schatten. Neem bijvoorbeeld de proefavond in Leusden. Aan de hand daarvan ken ik van bepaalde personen de voorkeuren ten opzichte van die van mijzelf. Als die personen een fles die ik niet ken goed beoordelen, weet ik dat ik er in mijn persoonlijke beleving misschien wel een puntje of 5 a 7 vanaf kan halen. Dat kan resulteren in het niet aanschaffen van zo'n fles, tenzij ik natuurlijk zelf nog kan proeven. En zo werkt het ook de andere kant op. Als bepaalde whiskyvrienden, wiens smaak je goed kent, een fles hoog waarderen, dan neemt dat wel twijfel weg over een aanschaf.

Uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen maniertjes om tot een aanschaf te komen. Lijstjes en awards zijn daarin wat mij betreft een handige tool, maar niet leidend.

Overigens zijn die lijstjes en awards in ieder geval goed voor discussie. Ik herinner me de Bowmore 1992 Wine Matured 16 yo die een paar jaar geleden een Nederlandse beste whisky award won op het festival in Leiden. Dat leverde zoveel leuke discussie op, de één vond die Bowmore een ramp, de ander vond hem uitstekend, dat je zo willen dat er elk jaar zo'n controversiële winnaar zou zijn. Over een Talisker 10 yo is iedereen het snel eens namelijk. Worden die awards trouwens nog uitgereikt?

At last I have found it!

Meer
09 juli 2011 14:15 #50302 door BigBarrel

Je gaat elkaars smaak kennen, en ook op waarde schatten. Neem bijvoorbeeld de proefavond in Leusden. Aan de hand daarvan ken ik van bepaalde personen de voorkeuren ten opzichte van die van mijzelf.

Grappig, gelukkig zitten we meestal blind ook op ongeveer dezelfde lijn :lol: dat hebben we al uitgeprobeerd. Dus als je tips hebt van harte welkom.........

Meer
11 juli 2011 04:36 #50308 door Sjoerd
Ik weet eigenlijk niet wat ik moet stemmen. Over het algemeen vind ik Awards en de pers eromheen altijd heel erg leuk om te lezen, evenals boeken met 'de beste x drams...' erin. Maar ik vertrouw er voor geen meter op, behalve misschien de MM-awards.

In sommige gevallen gaan het ook veel te ver. Ik kan me maar amper meer heugen wanneer er een WhiskyMag uitkwam die niet een awards-issue was. En tegenwoordig zijn er zoveel awards dat je in de whisky wereld best sneu bent als je er geen hebt... Ondanks dat ik er graag eea over lees weet ik niet of het het allemaal waard is.

Zowel Pro als Contra dus...

Meer
11 juli 2011 15:06 #50312 door janbeek
Mijn probleem met zulke lijstjes is dat ik het vaak appels met peren vergelijken vind. Een whisky van 200 euro of een whisky van 40 euro, daar zit voor mij al een belangrijk verschil in, namelijk de prijs. Als de een dan een fractie hoger scoort dan de ander vind ik dat het prijsverschil ook meegenomen zou moeten worden. Verder vind ik al die lijstjes en boeken wel leuk, geen leidraad, maar gewoon leuk. De Maniacs zijn in ieder geval wel eerlijk in hun meningen, altijd leuk om te lezen!

Groeten,

Jan

Meer
21 juli 2011 17:25 #50409 door david
Ik heb zojuist een PRO gegeven, maar eigenlijk kan het net zogoed CONTRA zijn. Ik denk juist dat de waarheid zoals wel vaker ergens in het midden is. Maar enige referentie, mits neutraal en niet door commercie gedreven, is nooit weg en kan juist een eye opener zijn. Het boek der boeken van ene Jim is (voor mij) daar altijd wel een goede graadmeter in.
En natuurlijk eigen smaak is ook geen schande toch.

gr. David

Meer
21 juli 2011 18:18 #50411 door Erwin de Boer
Zwart/Wit gezien.....Contra.
Wat een ander lekker/goed vind wil niet zeggen dat ik dat ook vind! En...gelukkig maar!!
Je hebt te maken met smaken en persoonlijke voorkeuren.

Het kan wel een leidraad bieden.......

Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com