file Enquête:Lintjes en Awards, Pro of Contra

Enquete: Enquête:Lintjes en Awards, Pro of Contra (was ended 0000-00-00 00:00:00)

PRO: Ik ben voor onpartijdige AWARDS
10 41.7%
CONTRA: Ik proef het zelf allemaal wel
14 58.3%
Totaal aantal stemmers: 24 ( pascal, BigBarrel, Tom_MadMaster, cor0566, jarnowesterhof ) Lees verder
U kunt niet aan deze enquete deelnemen omdat u niet bent ingelogd.
Meer
03 juli 2011 06:26 - 03 juli 2011 07:21 #50228 door BigBarrel
PRO:
  • Ik laat graag mijn whisky keus bepalen door Lintjes, Medailles, Awards en Bijbels gegeven en geschreven door een Onpartijdige Jury en/of persoon.
CONTRA:
  • Ik vind die Lintjes, Medailles, Awards en Bijbels overbodig en prijs opdrijvend. Ik zoek mijn whisky zelf wel uit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
03 juli 2011 07:42 #50229 door whisky1967
Hoewel ik niet 100% overtuigd ben van mijn "pro", is voor mij de jaarlijkse MaltManiacs award-uitreiking toch best een leidraad, en wel hierom:
* de whisky's worden blind geproefd
* ze worden door een grote groep geproefd
* de uitslag laat zien welk jurylid welke score geeft, een klein aantal juryleden scoort namelijk of aardig in buurt van mijn smaakprofiel of heel sterk afwijkend
* ik ben nog niet teleurgesteld door één van deze aankopen
* er word gekozen uit 200 - 300 verschillende whisky's

Kortom voor mij is dit een award die in grote mate onafhankelijk is en open communiceert over de uitslag. Een extra argument is dat het vaak om beperkte oplages gaat. Als ik dan moet wachten tot ik het exemplaar heb geproefd issie vaak alweer uitverkocht.

Een aantal andere awards die ik ken lopen spaak op bovenstaande argumenten en zijn daarom voor mij persoonlijk minder betrouwbaar. Voor deze awards, bijbels en medailles zou ik dan absoluut "contra" hebben gestemd.

En uiteindelijk wil ik uiteraard het product zelf geproefd hebben, want het draait wel om mijn smaak.

Meer
03 juli 2011 08:38 #50230 door florisbk
Ik sluit me aan bij Bram.

Groeten floris

Meer
03 juli 2011 10:24 #50231 door BigBarrel
Persoonlijk laat ik graag mijn smaak bepalen door datgene wat ik zelf proef en niet wat anderen er voor score aangeven. Uiteraard is het leuk om te lezen en te signaleren, maar ik bepaal mijn eigen lijn. Het is wel zo dat een hoge score zoals inderdaad een Malt Maniac Award mijn nieuwsgierigheid opwekt.

Meer
03 juli 2011 15:27 #50232 door WormTub
Ik ga hierin mee met Leon. Leuk dat er punten uitgedeeld wordt, maar niet meer dan dat. Eigen smaak bepaald de aanschaf, maar als ik de keus heb tussen een goed scorende en een laag/nog niet gescoorde whisky is de neiging zeker wel daar de hoog scorende eerder te proeven dan de andere die dan toch naar een volgende keer doorgeschoven wordt. Blind kopen hooguit op eerdere ervaringen, wat uiteraard absoluut weer geen zekerheid geeft.

Meer
04 juli 2011 12:34 #50238 door Sandokan
Als ik "het gevoel heb" een goede whisky te zullen kopen terwijl die whisky ook nog eens door anderen positief is beoordeeld, dan is het een kat in het bakkie voor mij.

Als ik datzelfde gevoel heb terwijl de scores van anderen hier haaks op staan, dan hangt het van m'n bui en m'n budget af wat ik doe.

Ik heb dus "pro" gestemd met de kanttekening dat ik dit gebruik als hulpmiddel en niet meer dan dat.

Groet,

Sándor

"Een glaasje port, Ellen?"

Meer
04 juli 2011 13:34 #50239 door Panther
Ik laat me bij de aanschaf van een whisky leiden door een aantal zaken:

Een sample proeven in de winkel/distillery leidt bij mij geregeld tot directe aanschaf van het geproefde.
Ook laat ik me graag voorlichten door een goede slijter. Soms gaat dat zelfs vrij ver, zoals de jaarlijkse proeverij voor de BMW GS Club: ik leg een "thema" neer bij Leon en laat 'm voor 80% bepalen welke flessen ik meeneem en de volgorde van proeven. Daarin ben ik nog nooit teleurgesteld, en die traditie houden we voorlopig wel in ere.
En als laatste kan ik vallen voor een concept/verpakking: Die replica van Shackleton's zuidpool whisky is daar een mooi recent voorbeeld van. Tel daar bij op de deze fles waarschijnlijk flink in waarde zal stijgen, dus die blijft nog even lekker dicht. Een ander concept zijn zaken als de clubbottelingen die ik ongezien koop. Echt bijhouden wie welke prijs gewonnen heeft boeit me minder, uiteindelijk is smaak iets heel persoonlijks.

Meer
05 juli 2011 12:50 - 05 juli 2011 12:51 #50248 door Tom_MadMaster
Contra, maar wel met wat Eugene zegt:

Eigen smaak bepaald de aanschaf, maar als ik de keus heb tussen een goed scorende en een laag/nog niet gescoorde whisky is de neiging zeker wel daar de hoog scorende eerder te proeven dan de andere die dan toch naar een volgende keer doorgeschoven wordt. Blind kopen hooguit op eerdere ervaringen, wat uiteraard absoluut weer geen zekerheid geeft.

Wat Panther verder aangeeft (blinde aanschaf van clubbbottelingen en aanschaf wegens een mooie verpakking o.i.d.), maar ook 'Flesjes bestellen'-topics van US'ers hier maken een aanschaf wat laagdrempeliger. :woohoo:
Maar in het geval van de Mackinlay's Shackelton ben ik toch erg blij dat Sjoerd een bottleshare heeft gedaan... ;)

Meer
05 juli 2011 15:59 #50261 door sixty dick
In het begin van mijn serieuze whiskyperiode(2004)kocht ik alles wat los en vast zat bij wijze van spreken.
Relatief goedkope maar daarnaast ook redelijk wat duurdere versies.
Aan die verzamelwoede is nu toch wel een eind gekomen, blind kopen doe ik nog zelden, alleen op voorspraak van wat in mijn ogen kenners zijn en waarvan ik de indruk heb dat hun smaak overeen komt met de mijne.
Bij o.a. bepaalde Malt Maniacs heb ik die indruk, bij andere leden van dit hoog aangeschreven selecte groepje heb ik deze indruk niet.
Het blijft voor mij tegenwoordig steeds vaker varen op eigen smaak belevenissen, dus stem contra.

Groeten,
Sixty Dick.

www.sixtydick.nl

Bijlage:

Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com