map-pin Enquête:Exotische finishes, Pro of Contra

Enquete: Exotische finishes, Pro of Contra (was ended 0000-00-00 00:00:00)

PRO: Finishen is prima en vindt dit een aanwinst.
26 74.3%
CONTRA: Finishen is uit den boze en overbodig
9 25.7%
Totaal aantal stemmers: 35 ( BigBarrel, di-Antonio, Sjoerd, Tom_MadMaster, cor0566 ) Lees verder
U kunt niet aan deze enquete deelnemen omdat u niet bent ingelogd.
Meer
30 mei 2011 12:17 #49588 door KSB66
Voor.
Ik ben zelf ook liefhebber van Port en PX en de whisky finishes mag ik ook graag drinken.
En als je het niets vind dan koop je het toch niet. Ik vind het een beetje kortzichtig om te stellen dat omdat JIJ het niet lekker vind dat ze er maar mee moeten stoppen.
Ieder zijn ding. En de whisky markt zal toch steeds weer nieuwe klanten moeten trekken om te kunnen blijven groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
30 mei 2011 19:56 #49595 door Tomatin
Men lijkt een voorkeur te hebben VOOR finishen, als ik de poll zo bekijk. Tja, finishes zijn eigenlijk wel helemaal ingeburgerd anno 2011. Er zijn al heel wat whisky's de revue gepasseerd sinds Glenmorangie in de jaren negentig op grote schaal begon met de finishes. Als ik naar mijn eigen proefoverzicht kijk, en die houd ik tegenwoordig niet zo nauwkeurig meer bij (maar kan het ook uit het blote hoofd zeggen), dan ga ik zelf eigenlijk zelden voor een 'finish' whisky. Liever kijk ik naar een whisky die ongestoord een bepaalde periode heeft mogen rijpen, zonder overgegoten te worden op een ander vat. Daarin is nog altijd genoeg te ontdekken.

Dat gezegd hebbende, ben ik zeker niet tegen finishen. Er zijn enkele geweldig geslaagde voorbeelden te noemen, waarbij de door Bram aangehaalde Longrow Gaja Barolo één van mijn favorieten is. BenRiach doet mooi werk met finishes en de Glenmorangie Nectar d'Or kun je me ook 's nachts voor wakker maken. Tomatin doet met de standaard bottelingen (12 en 18) ook fijne zaken door het een extraatje mee te geven.

Maar helaas zijn de minder geslaagde finishes nog altijd in de minderheid. Met name wijnfinishes vind ik de moeite niet waard, een enkele uitzondering daargelaten. Die hele ingewikkelde finishes op wijnvaten waarvan de naam van het chateau bijna niet op het etiket past, doen wat geforceerd aan. En daarmee kom ik bij mijn persoonlijke conclusie: als een finish iets toevoegt in plaats van geforceerd aanvoelt, is ie geslaagd. Zo niet, dan is de fles geen kandidaat voor in de kast.

At last I have found it!

Meer
31 mei 2011 04:55 #49598 door BigBarrel
Als ik de vraagstelling lees komt bij mij de vraag op of er een verschil is tussen een Finish of een Exotische Finish. In mijn gevoel zit hier een verschil in (voor mij misschien voor een ander niet).
Als ik denk aan een Finish denk ik aan Port, Madeira en Sherry Finish. Als ik denk aan een Exotische Finish zie ik finishes op vaten waarvan ik me afvraag hoe ze in hemelsnaam aan die vaten komen. Dit geeft mij toch een bepaald nuance verschil.
Desalnieteplus heb ik toch Pro gestemd, zeker ook vanwege die Gaia Barolo Finish echter ik meen mij ook een oude Glenmorangie Sauternes te herinneren en een Benriach Madeira............

Meer
31 mei 2011 08:20 #49600 door Marcel Bol
Ik ben een behoorlijke purist op dit gebied. Niet dat finishen niet mag, maar het onderscheid dat Leon maakt is hierin nogal belangrijk. Natuurlijk wordt er al sinds mensenheugenis gefinished en soms met prachtige resultaten. Alleen dan praat je over redelijk "normale" vaten en over een langere periode van "finishen". Vaak gedaan op "refill" vaten !!!!!
Dat gebeurd tegenwoordig nog wel, met mooie resultaten.

Het grote probleem is echter dat de meeste "excotische" finishes toch echt slecht zijn, heel erg zoet zijn en inderdaad, vaak gedaan worden op "whisky vreemde" vaten. Een zoete "boost" in een korte periode. Het engelse woord "enhancement" dekt de lading beter. De whisky is veranderd door er een andere smaak/ geur bovenop te schroeven. Vaak bedoeld voor de markten in het verre oosten waar de keeltjes iets zoeter en gevoeliger zijn.

Niet helemaal mijn ding. B-)

Marcel

Meer
01 juni 2011 16:33 #49622 door Dr.Nose

Ik ben een behoorlijke purist op dit gebied. Niet dat finishen niet mag, maar het onderscheid dat Leon maakt is hierin nogal belangrijk. Natuurlijk wordt er al sinds mensenheugenis gefinished en soms met prachtige resultaten. Alleen dan praat je over redelijk "normale" vaten en over een langere periode van "finishen". Vaak gedaan op "refill" vaten !!!!!
Dat gebeurd tegenwoordig nog wel, met mooie resultaten.

Het grote probleem is echter dat de meeste "excotische" finishes toch echt slecht zijn, heel erg zoet zijn en inderdaad, vaak gedaan worden op "whisky vreemde" vaten. Een zoete "boost" in een korte periode. Het engelse woord "enhancement" dekt de lading beter. De whisky is veranderd door er een andere smaak/ geur bovenop te schroeven. Vaak bedoeld voor de markten in het verre oosten waar de keeltjes iets zoeter en gevoeliger zijn.

Niet helemaal mijn ding. B-)

Marcel

Duidelijk oordeel en verhaal!!

Emiel

Meer
03 juni 2011 17:10 #49660 door inhico
Eigenlijk worden er twee vragen gesteld: is een "finish een aanwinst" en "zou een finish verboden moeten worden". En eigenlijk zou ik beide vragen anders willen beantwoorden:
Een finish is m.i. zelden een aanwinst, maar hoeft van mij niet verboden te worden.
Belangrijkste is dat het lekker is. Al komt het uit een olievat, of wordt er een kruidenbuiltje in gehangen, net als bij jenevers. Dus als er producenten zijn die willen experimenteren; prima.

Juist omdat de meeste finishes weinig smaakvols opleveren is het wel gewenst dat dat soort zaken verplicht op het etiket vermeld staan. Dan weet je tenminste een beetje wat je koopt.

grtz
Peter

Meer
10 juni 2011 07:17 - 10 juni 2011 07:41 #49775 door Tom_MadMaster

Voor.
Ik ben zelf ook liefhebber van Port en PX en de whisky finishes mag ik ook graag drinken.
En als je het niets vind dan koop je het toch niet. Ik vind het een beetje kortzichtig om te stellen dat omdat JIJ het niet lekker vind dat ze er maar mee moeten stoppen.
Ieder zijn ding. En de whisky markt zal toch steeds weer nieuwe klanten moeten trekken om te kunnen blijven groeien.

Alsof ik het zelf geschreven heb. Niets aan toe te voegen of op af te dingen...

Whisky Magazine heeft een paar jaar geleden ook een dergelijke vraag gesteld middels een poll: Do you like ACE'd/Mature Enhanced whiskies?

Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com