file Nieuwe rookkast voor zalm

Meer
17 juli 2012 08:14 #55068 door LUCKY NILS
Net een nieuwe rookoven/ rookkast gekocht voor mijn befaamde zalmen. Weet iemand overigens nog ergens een whiskyvat te krijgen voor het maken van een rookton?

In ieder geval hieronder wat foto's:

En natuurlijk wat resultaat:

William Wallace: "They may take our lives, but they'll never take our right to drink whisky during the blind tasting competition". :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
17 juli 2012 11:45 #55070 door elepelaar
Beantwoord door elepelaar in topic Re: Nieuwe rookkast voor zalm
Wow... ik kijk er nu al weer naar uit Nils!!! :)

Meer
17 juli 2012 15:37 - 17 juli 2012 15:48 #55073 door LUCKY NILS
Beantwoord door LUCKY NILS in topic Re: Nieuwe rookkast voor zalm
Komt helemaal goed Erik,

Anders kom je een keertje langs met je vrouw dan maak ik wat lekkers: gerookte garnalen,kaas, rookworst, poon,makreel en zalm :) Of we doen een regio proeverij bij mij thuis met die hapjes ;)

En sowieso, geen probleem voor whisky & Blues. Ik zorg dat ik weer hout van whisky vaten heb om het op te roken! Overigens is deze rookkast 1,90 in hoogte en 50x50 in lengte en breedte !!!!word wel een uitdaging die mee te krijgen :)

William Wallace: "They may take our lives, but they'll never take our right to drink whisky during the blind tasting competition". :)
Bijlagen:

Meer
17 juli 2012 16:39 #55074 door gadeweerd
Beantwoord door gadeweerd in topic Re: Nieuwe rookkast voor zalm
Ziet er goed uit!

Meer
18 juli 2012 07:51 #55079 door WormTub
Beantwoord door WormTub in topic Re: Nieuwe rookkast voor zalm
Het (levens??)water loopt je in de mond. Mooie aanwinst Nils!!!

Meer
18 juli 2012 10:20 - 18 juli 2012 11:17 #55089 door LUCKY NILS
Op whisky & Blues waren 3 zalmen van bijna 4 kg binnen 5 minuten helemaal op! Ze hadden ook al 10 uur in de rookton gelegen op hout van whisky vaten. De dag daarvoor heb ik ze 24 uur laten weken in een geheim mengsel waar in in ieder geval ook whisky in zat.

Voor de geïnteresseerden hieronder nog een klein filmpje van de kast die ik laat bouwen:

of klik hier voor youtube

Meer
18 juli 2012 20:51 #55099 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: Nieuwe rookkast voor zalm
Nils, ik raak steeds meer onder de indruk van al je (neven-) activiteiten...

Meer
18 juli 2012 21:03 #55100 door Adri
Beantwoord door Adri in topic Re: Nieuwe rookkast voor zalm
Dat ziet er geweldig uit Nils! Is het werk of hobby (of allebei, dat kan ook :)?
Heb je zelf een favoriete combinatie gerookte zalm/whisky? Ik stel me voor dat een Ardbeg er goed bij past.
Gr. Adri

Meer
19 juli 2012 08:25 - 19 juli 2012 08:28 #55108 door LUCKY NILS
Dag Adri,

Ik doe veel dingen met zalm in combinatie met whisky. Ten eerste leg ik ze 24 uur in een marinade mengsel waar ook whisky in zit. Rokerig wordt hij toch wel ;) dus niet alleen een islay is perfect om hem in te marineren maar ook een Jim Beam red stack of Jack Daniels honey. De zoete tonen dragen bij aan de smaak van de zalm. Dan rook ik ze op hout snippers en blokjes uit oude whisky vaten van verschillende distilleerderijen. Net wat ik op dat moment nog heb of kan krijgen. Hoe langer ik de vis rook des te beter! Ik rook zowel koud als warm en niet alleen zalm, maar ook forel, poon en makreel en af en toe paling (nogal duur).

Natuurlijk zijn er veel lekkere whisky's om erbij te nuttigen.

Ik doe dit hobbymatig. Ik kom wel uit een familie van stropers en professioneel zalm rokers van mijn vaders kant. Deze participeren ook vaak aan het NK palingroken bij ons in het dorp. Zie hier een link naar de website. leuke tip voor een dagje uit! Ik zelf twijfel nog over een inschrijving...Denk eerder dat het met onzekerheid te maken heeft.

Op whisky & blues had ik een rookton mee voor wat lekkere zalm. Die had 10 uur staan roken en was binnen 5 minuten weg. Volgend jaar gaan we er nog wat bij doen (worsten, makreel, kaas etc.) In de toekomst wil ik ook nog steeds een proeverij doen in combinatie met etenswaren uit de rookkast.

Ik doe veel met vis, heb wat fuiken uit liggen en vang vooral op rivierkreeft. Zo hou ik mezelf een beetje bezig op het water of in de keuken. Lekkere Gravad lax (begraven zalm) maken of New Orleans Gumbo

In ieder geval net als whisky een uit de hand gelopen hobby.

Tijd voor maken pagina: 0.311 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com