Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Gewurztraminer

Gewurztraminer 08 aug 2013 08:44 #59215

• bdijkslag
  • bdijkslag's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Expert Spirit
  • Expert Spirit
  • Ontvangen bedankjes 24
Hi,

Misschien speciaal voor Arno;

Kent iemand de wijn Gewurztraminer uit Italie? Nog suggesties voor soorten/merken/etc?

Bennie

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

Re: Gewurztraminer 08 aug 2013 10:52 #59216

Hé Bennie,

Dit is een druivesoort welke veel aangeplant is in de Alsace in Frankrijk, Bloemig, kruidig. Ook in andere landen is hier wat van aangeplant.

Re: Gewurztraminer 08 aug 2013 11:26 #59218

Heb nog wat flessen liggen van andre stuber

William Wallace: "They may take our lives, but they'll never take our right to drink whisky during the blind tasting competition". :)

Re: Gewurztraminer 08 aug 2013 13:27 #59219

Er bestaat ook grappa van

Re: Gewurztraminer 08 aug 2013 18:00 #59223

• bdijkslag
  • Expert Spirit
  • Expert Spirit
  • Ontvangen bedankjes 24
Dank jullie wel, maar...........

Het gaat mij echt om de gewurztraminer wijn van de gewurztraminerdruif uit de oorspronkelijke streek rondom tramin in Italie.

Ik heb een flesje gekregen van iemand en die vond ik goed te slobberen.... Maar ja, is op....

Bennie

Re: Gewurztraminer 08 aug 2013 19:29 #59224

Re: Gewurztraminer 10 aug 2013 00:04 #59236

Hoi Bennie,

Er staat in Italie - en ook in Alto Adige - wel Gewurztraminer aangeplant. Maar zoals Leon al zei staat die vooral veel in de Elzas.

In N-Italie staat vooral de Traminer. Om het onduidelijk te maken: je hebt dus Traminer en Gewurztraminer. De Traminer is de druif die oorspronkelijk in N-Italie stond en zijn naam van het dorp Tramin heeft gekregen, de Gewurztraminer is waarschijnlijk een latere, doorgeselecteerde variant ervan. Het grootste verschil is dat de laatste aromatischer is, en dat deze - ondanks dat er eigenlijk alleen witte wijnen van gemaakt worden - roodachtig tot blauw is, itt de originele Traminer, wat een witte druif is.

Als je "originele" wijn uit de Alto Adige zoekt, ga dan voor een Traminer. Die vind je denk ik ook meer. Voor Gewurztraminer kan ik je ook de Elzas aanbevelen, die hoort daar ook meer thuis.

Ik weet zo snel even geen wijn te koop voor je, maar ik weet niet zo veel van deze streek, ik ben van Piemonte zoals je weet....

Re: Gewurztraminer 11 aug 2013 07:22 #59240

• bdijkslag
  • Expert Spirit
  • Expert Spirit
  • Ontvangen bedankjes 24
Thanks allemaal, ik ga webshoppen... ;)

Re: Gewurztraminer 12 aug 2013 07:24 #59243

Gewurztraminer uit de Elzas smaakt heel anders dan uit (Noord)Italië

In de Elzas zijn er al verschillende stijlen te vinden, van normaal tot grand cru. van droog tot extreem zoet. Over het algemeen is een archetype elzasser wat log van smaak met een geur van muscaatdruiven, rozen. Het heeft een significant zoetje en zou een tegenhanger van zuurgraad moeten hebben. Door het warme klimaat in de Elzas (serge klaagt er regelmatig over) komt die zuurgraad vaak net niet in de wijn waardoor hij dus wat zuur mist en wat logger wordt.
Geef je net even wat meer uit en ga je op zoek naar de betere producenten dan kan je echter ook verschikkelijk mooie wijnen tegenkomen.

Italie heeft een veel frisser klimaat dan de elzas en daardoor zijn ze uit italie wat minder log.
Wel die extremere geurigheid maar ook een lekkere doordrinkbaarheid.
In Alto Adige (streek) zit franz Haas, die maakt een zeer lekkere en Alois Ladeger is ook een topproducent uit die Regio.

Succes met ontdekken.
Groet
Willem

Parental Advisory : Explicit Whisky
  • Pagina:
  • 1
Moderators: BigBarrel
Tijd voor maken pagina: 0.352 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com