Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Even over Muziek!

Re:Even over Muziek! 23 okt 2007 23:25 #21383

• Sandokan
  • Sandokan's Profielfoto
  • Platinum Spirit
  • Platinum Spirit
  • Ontvangen bedankjes 31
Kees,

Ik durf niet te zeggen of het daadwerkelijk uitverkocht was, maar de zaal was zeker behoorlijk gevuld!

Groet,

Sándor

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

"Een glaasje port, Ellen?"

Re:Even over Muziek! 29 okt 2007 18:35 #21502

In plaats van een weekend Oostende, wat ik weken geleden voor mijzelf besloten had, even een weekend op de plaats rust wat whisky betreft.
Afgelopen zaterdag de verjaardag van mijn eerste kleinkind gevierd waar geen whisky tegenop kan:) en vervolgens de zondag daarop naar een éénmalig optreden van Harry Connick JR. and his Big Band in het World Forum Theater in Den Haag geweest.
Zal niet de muziekkeuze zijn van veel forummers maar heb met volle teugen genoten van zijn New Orleans Tour.
Mooi theater wat tot de laatste plaats uitverkocht was en een spetterend optreden beleefd van muzikanten die er echt zin in hadden. Niet het genre waar hij bekend mee geworden is maar een totaal andere kant.
Genieten in optima forma voor mij dit weekend tussen het Usquebachfeest en de op stapel staande Brora/Clynelish proeverij bij Andries komende zondag.

Gr. Sixty Dick.

Groeten,
Sixty Dick.

www.sixtydick.nl

Re:Even over Muziek! 01 nov 2007 20:29 #21703

• inhico
  • inhico's Profielfoto
  • Senior Spirit
  • Senior Spirit
  • Ontvangen bedankjes 0
Om eens even terug te komen op Tom Waits: de goede man heeft in 1981 een meer dan fantastisch optreden gegeven tijdens het Montreal Jazz Festival (ooit deels uitgezonden door VPRO). Zelf speelt ie piano; verder begeleid door contrabas en sax. Inderdaad volledig akoestisch, met onder andere een bloedstollende uitvoering van Tom Traubert's Blues (daar kan die neppert en mislukkeling van een Rod Stewart meerdere punten aan zuigen) en ook al indrukwekkende uitvoeringen van \"26$ & an alligator purse\" en \"Mr Siegal\".
Op youtube (zoeken op tom waits montreal) is dat optreden terug te vinden, helaas in matige geluidskwaliteit. Mocht iemand dat in een betere kwaliteit hebben dan hou ik me aanbevolen!

grtz
Peter

Re:Even over Muziek! 03 nov 2007 23:34 #21765

Ik zal eens gaan speuren naar die Waits opname; bedankt voor de tip Peter.

Over Tom Waits gesproken; vandaag heb ik mijn CD collectie weer wat uitgebreid met o.a. Raising Sand van Robert Plant & Alison Krauss. Het absolute hogtepunt voor mij van die CD is hun uitvoering van het Tom Waits nummer Trampled Rose. Zeer relaxte CD.

Tevens de nieuwe CD van singer/songwriter Jim White aangeschaft met de potsierlijke titel Transnormal Skiperoo. Zijn er nog meer liefhebbers van Jim White op het forum?
Titels van zijn vorige CD's zijn al net zo bizar overigens: \"Drill a hole in that substrate and tell me what you see\", \"No Such Place\" en \"The mysterious tale of how I shouted Wrong-Eyed Jesus\".

Ook nog de nieuwe Beirut \"The Flying Club Cup\" meegenomen.

Allemaal mooie platen. Moet nog even geduld hebben voor de nieuwe Sigur Ros.:(
Hoop hier volgende week over te berichten. 2DVDs en 2 CDs in en box. Ze waren wel al apart verkrijgbaar. Zie voor meer info verder terug in dit topic en de website www.sigur-ros.co.uk/

Cheers,

Nico

Re:Even over Muziek! 04 nov 2007 22:42 #21805

• Kees Geritsen
  • Kees Geritsen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Vandaag ìn een schitterende ruimte, bij een van mijn goede kunstvrienden een fraaie expositie meegemaakt, die gepaard ging met een pianorecitel van Marcel Worms en die bestond uit pianocomposities van Federico Mompou. Waarvan hij behoorlijk succesvol al een aantal cd´s heeft opgenomen.
E.e.a. was voor een select publiek van ongeveer zo´n 60 dames en heren.

Het was een prachtig concert.
Het fraaie pitoreske zaaltje O.a. voorzien van mooi ingelegd parket, Fraai uitgewerkte houten ornamenten, marmer en omringt door mooie kunstvoorwerpen, was kortom schitterend. En wat voor het doel belangrijk was, had de juiste aukoustiek voor Mompou! Het zaaltje had precies de juiste galm, waardoor de organische klanken-composities van Mompou mooi in elkaar vervloeiden.

Mompou is als kind al muzikaal geinspireerd geraakt, door de klanken van klokken. Zijn vader was nl. Kerk -klokkenmaker. Dat hoor je voor een deel ook wel aan sommige van zijn composities af.
Het is over het algemeen mooie, verstilde, organische, soms meditatief aandoende klassieke muziek.
Prachtig!

Het leuke was dat ik (vanwege de kleine setting) ook nog in de gelegenheid was, om met Marcel Worms zelf te praten.
Immers ook over dit soort muziek, heeft Kees aan vragen geen gebrek.
Leuk om te horen vond ik ook dat Marcel Worms de weduwe van Mompou, ook nog persoonlijk heeft gekent en ook (thuis)op zijn piano heeft mogen spelen.

Al gauw raakte we in een geannimeerd gesprek over Mompou, Piano´s, Klankkleur, zaalakoustiek etc. Dus heb ik toch weer wat aan wetenswaardigheden opgestoken. :)

Wat een fantastische happening, om zo met goede vrienden de Zondag door te mogen brengen.

`Lange Leve de Schone Kunsten` :laugh:

Ik ben trouwens ook wel heel erg benieuwd, naar wat onze medeforummers op de Brora-Clynelish proeverij voor ``Schone StookKunsten`` geproeft hebben?
Volgens mij zal hen die proeverij nog heel lang heugen! ;) :laugh: :laugh:

Om dat nog enigzins te compenseren, moest ik vanavond toch maar even een mooi flesje Springbank van Cadenhead ontkurken. :)

Slainthe mhath.
Kees Geritsen.

Enjoy Life!
Bijlagen:

Re:Even over Muziek! 05 nov 2007 11:04 #21816

inhico schreef:

Om eens even terug te komen op Tom Waits: de goede man heeft in 1981 een meer dan fantastisch optreden gegeven tijdens het Montreal Jazz Festival (ooit deels uitgezonden door VPRO). Zelf speelt ie piano; verder begeleid door contrabas en sax. Inderdaad volledig akoestisch, met onder andere een bloedstollende uitvoering van Tom Traubert's Blues (daar kan die neppert en mislukkeling van een Rod Stewart meerdere punten aan zuigen) en ook al indrukwekkende uitvoeringen van \"26$ & an alligator purse\" en \"Mr Siegal\".
Op youtube (zoeken op tom waits montreal) is dat optreden terug te vinden, helaas in matige geluidskwaliteit. Mocht iemand dat in een betere kwaliteit hebben dan hou ik me aanbevolen!

grtz
Peter

Het concert in Montreal staat er niet op, maar hier vind je heel wat concertopnames terug, waaronder ook van Tom Waits: http://tela.sugarmegs.org/sugaree/ en http://tela.sugarmegs.org/darkstar/ (ook concertfilms). De geluidskwaliteit van sommige bestanden is meer dan uitstekend. Het duurt wel even voor de pagina's zijn ingeladen, maar ik heb in elk geval al veel plezier beleefd aan dit archief...

Groeten,
Dominiek

Re:Even over Muziek! 12 nov 2007 22:11 #22157

• inhico
  • inhico's Profielfoto
  • Senior Spirit
  • Senior Spirit
  • Ontvangen bedankjes 0
Dominiek schreef:

Het concert in Montreal staat er niet op, maar hier vind je heel wat concertopnames terug, waaronder ook van Tom Waits: http://tela.sugarmegs.org/sugaree/ en http://tela.sugarmegs.org/darkstar/ (ook concertfilms). De geluidskwaliteit van sommige bestanden is meer dan uitstekend. Het duurt wel even voor de pagina's zijn ingeladen, maar ik heb in elk geval al veel plezier beleefd aan dit archief...

Groeten,
Dominiek

Dank voor de tip. Ik ben weer een tijdje onder de pannen.....
Peter

Re:Even over Muziek! 18 nov 2007 09:16 #22281

Kees Geritsen schreef:

Mompou is als kind al muzikaal geinspireerd geraakt, door de klanken van klokken. Zijn vader was nl. Kerk -klokkenmaker. Dat hoor je voor een deel ook wel aan sommige van zijn composities af.
Het is over het algemeen mooie, verstilde, organische, soms meditatief aandoende klassieke muziek.
Prachtig!

Ik kon de muziek van Mompou nog niet, maar deze enthousiaste posting van Kees heeft bij mij tot aanschaf van een fraai CD Boxje met Complete Piano Works geleid.
Nog bedankt voor de tip Kees. :)

Kom ook nog even terug op de DVD \"Heima\" van Sigur Ros die ik inmiddels heb aangeschaft (deze zogenaamde luxe editie was een misverstand tussen mij en de detailhandelaar; heb inmiddels gewoon de 2 DVD en de 2CD). Een uniek project; ze hebben een rondrit door hun heimat IJsland gemaakt en hebben gratis opgetreden in de kleinste gehuchten voor een paar mensen; hierbij altijd gebruik makend van een natuurlijke omgeving of een gebouwtje; niet zoiet als een podium. Er wordt ook af en toe van lokale muzikanten gebruik gemaakt zoals een hoempa band van een dorp, een zanger uit een kerkkoor. Veel natuurbeelden erbij die uitstekend passen bij deze toch vrij meditatieve muziek De tour eindigde in Reijkjavik waar ze voor een groot publiek hebben opgetreden en dat was wel een full light en electrics show waarin ze stevig loos gaan; helaas staat van dit concert maar 1 nummer op de DVD (tamelijk psychotisch makend door de voortdurende strobocoopeffecten).
Kortom, de moeite waard :)

Cheers,

Nico

Moderators: BigBarrel
Tijd voor maken pagina: 0.238 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com