file Caperdonich

Meer
23 sept 2006 16:17 #9001 door Caledonians
Caperdonich was gemaakt door Caledonians
Eigenaar: Chivas Brothers (Pernod Ricard)
Opgericht: 1897
Regio: Highlands, Speyside

Status: Mothballed
Capaciteit: (?)

Waterbron: Caperdonich
Wash backs: 8 gemaakt van roestvrijstaal
Stills: 2 wash stills, 2 spirit stills, stoom verwarmd

Beschikbare DB's:
Geen

Adres:
Rothes, Morayshire AB38 7BS

Bezoekerscentrum:
Nee

Website: Geen

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 juni 2011 11:56 - 03 juni 2016 11:58 #49650 door Tom_MadMaster
Beantwoord door Tom_MadMaster in topic Caperdonich
Hoewel velen het 'nieuws' gemist hebben, is de Caperdonich distilleerderij (Glen Grant 2) in Rothes eind vorig jaar volledig tegen de grond gegaan. De status 'Mothballed' die je meestal nog aantreft op diverse websites kan dus veranderd worden naar 'Demolished'.

Afgelopen week was ik in Rothes en wilde ik toch even een kijkje nemen naar wat er zich nu op de voormalige distileerderijgronden afspeelde.

Al rijdend door New Street in Rothes zag ik vanuit mijn ooghoek ineens een vreemd beeld in een zijstraatje aan mijn linkerhand. 4 Koperen persicopen leken over een muur te kijken. Een flits ging door mijn hoofd, ik trapte vrijwel automatisch op de rem (dat kan daar nog, zonder dat je meteen een achterligger in je kofferbak hebt zitten) en reed een stukje achteruit.

Ik reed het zijstraatje in en kwam bij het bekende metaalbewerkingsbedrijf Forsyths uit. Bekend, omdat zij vele stills hebben vervaardigd en deze ook onderhouden. Daarnaast waren ze nagenoeg de buren van de voormalige Caperdonich distilleerderij.

Achter het witte muurtje, ter afscheiding van de weg en Forsyths, stonden 4 stills zonder nek; 2 spirit stills en 2 wash stills. Ik telde 1 + 1 bij elkaar op en wist bijna zeker dat dit de voormalige Caperdonich stills moesten zijn. Een vreemd idee...
Ik liep het terrein van Forsyths op en begon te fotograferen.

Toen er iemand van Forsyths op me af liep om te vragen wat ik aan het doen was, heb ik hem gevraagd of dit inderdaad de Caperdonich stills waren.
Achteloos antwoordde hij 'Aay' en desgevraagd gaf hij aan dat ze binnenkort omgesmolten zouden worden en dus min of meer gerecycled werden.

Mocht je zelf afscheid willen nemen van het laatste beetje Caperdonich distilleerderij, dan kan dat dus nog eventjes bij Forsyth. De stills staan achter het witte muurtje en zijn dus zichtbaar vanaf New Street in Rothes:

Google Maps - Locatie Forsyths/Caperdonich Stills (zo lang de voorraad strekt)... ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: tonnemans

Meer
03 juni 2011 12:15 #49652 door Marcel Bol
Beantwoord door Marcel Bol in topic Caperdonich
Had het trieste nieuws al gehoord. Het is Forsyth zelf die de oude gebouwen en de grond heeft gekocht.

Onze allereerste eigen botteling van First Cask was een Caperdonich uit 1980. Blijft toch een raar idee dat er niets meer van over is.

Marcel

Meer
27 mei 2016 16:15 #65515 door Napple
Beantwoord door Napple in topic Caperdonich
2 van die stills zouden trouwens nu in gebruik zijn genomen door belgian owl begreep ik. Dus niet alles zou zijn omgesmolten for what its worth ;)

www.whiskyintelligence.com/2013/04/caper...belgian-whisky-news/

Meer
03 juni 2016 11:53 - 03 juni 2016 11:59 #65536 door Tom_MadMaster
Beantwoord door Tom_MadMaster in topic Caperdonich

Napple schreef : 2 van die stills zouden trouwens nu in gebruik zijn genomen door belgian owl begreep ik. Dus niet alles zou zijn omgesmolten for what its worth ;)

www.whiskyintelligence.com/2013/04/caper...belgian-whisky-news/

Correct, maar dat was bij de betreffende medewerker destijds kennelijk (nog) niet bekend...

Meer
15 juni 2016 21:43 #65573 door Tristan
Beantwoord door Tristan in topic Caperdonich
Ik heb deze pas geleden gekocht bij The Old Pipe:
www.whiskybase.com/whisky/56123/caperdonich-1991-br

Caperdonich 1991 Berry Bros 22 jaar 51,7% cask 78968

Is dat wat?

earthling and spaceman

Tijd voor maken pagina: 0.799 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com