Hoewel velen het 'nieuws' gemist hebben, is de Caperdonich distilleerderij (Glen Grant 2) in Rothes eind vorig jaar volledig tegen de grond gegaan. De status 'Mothballed' die je meestal nog aantreft op diverse websites kan dus veranderd worden naar 'Demolished'.
Afgelopen week was ik in Rothes en wilde ik toch even een kijkje nemen naar wat er zich nu op de voormalige distileerderijgronden afspeelde.
Al rijdend door New Street in Rothes zag ik vanuit mijn ooghoek ineens een vreemd beeld in een zijstraatje aan mijn linkerhand. 4 Koperen persicopen leken over een muur te kijken. Een flits ging door mijn hoofd, ik trapte vrijwel automatisch op de rem (dat kan daar nog, zonder dat je meteen een achterligger in je kofferbak hebt zitten) en reed een stukje achteruit.
Ik reed het zijstraatje in en kwam bij het bekende metaalbewerkingsbedrijf Forsyths uit. Bekend, omdat zij vele stills hebben vervaardigd en deze ook onderhouden. Daarnaast waren ze nagenoeg de buren van de voormalige Caperdonich distilleerderij.
Achter het witte muurtje, ter afscheiding van de weg en Forsyths, stonden 4 stills zonder nek; 2 spirit stills en 2 wash stills. Ik telde 1 + 1 bij elkaar op en wist bijna zeker dat dit de voormalige Caperdonich stills moesten zijn. Een vreemd idee...
Ik liep het terrein van Forsyths op en begon te fotograferen.
Toen er iemand van Forsyths op me af liep om te vragen wat ik aan het doen was, heb ik hem gevraagd of dit inderdaad de Caperdonich stills waren.
Achteloos antwoordde hij 'Aay' en desgevraagd gaf hij aan dat ze binnenkort omgesmolten zouden worden en dus min of meer gerecycled werden.
Mocht je zelf afscheid willen nemen van het laatste beetje Caperdonich distilleerderij, dan kan dat dus nog eventjes bij Forsyth. De stills staan achter het witte muurtje en zijn dus zichtbaar vanaf New Street in Rothes:
Google Maps - Locatie Forsyths/Caperdonich Stills
(zo lang de voorraad strekt)...