file Sculte Twentse Whisky oet Mander

Meer
30 nov 2014 14:57 #62535 door di-Antonio
Na drie jaar en een (1) dag is het dan zover. De eerste echte Twentse Whisky is een feit. Zie hieronder een gedeelte van de tekst te vinden op de website van Stokerij Erve Sculte uit Mander.

Twentse Whisky, de naam spreekt boekdelen. Gebrouwen en gedestilleerd in Mander, Noord-Twente en gerijpt en gelagerd op Twents eikenhout van meer dan 200 jaar oud. Dit geeft de whisky een onmiskenbaar authentieke ‘eigen’ smaak: het Noord-Twentse coulisselandschap met haar houtwallen en haar rijke historie, gekoesterd in een uniek destillaat. ‘Twents eikenhout is voor Sculte goud’ is niet voor niets de lijfspreuk Gerard Velthuis eigenaar/stoker van Stokerij Erve Sculte. De uitgesproken karaktervolle smaak van de Twentse Whisky herbergt een schat aan regionale historie. Een ode aan het prachtige Twentse landschap

Eigen receptuur en vatensysteem
De receptuur van het destillaat is gebaseerd op een mix van twee soorten edelgerst. De stook strekt zich uit over twee stookgangen, waarbij de voor-en de naloop heel nauwkeurig zijn gescheiden van de middenloop, die uiteindelijk bepalend is voor de zuiverheid en de aroma van het destillaat. Het destillaat voor Sculte Twentse Whisky telt bij het invaten een alcoholpercentage van 63%. De vaten wijken af van de gebruikelijke, met hun inhoud van 55, 100 en 225 liter. Daarbij komt dat de vaten van vers hout zijn. Dit in tegenstelling tot de Schotse opzet, waarin voor de rijping bestaande vaten worden gebruikt. Ook de rijpingstijd wordt anders bij het werken met verse houten vaten.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
30 nov 2014 19:29 #62538 door Tom_MadMaster
Leuk, totdat je de prijs hoort... :poing:

Meer
01 dec 2014 15:03 #62580 door thijs100
Beantwoord door thijs100 in topic Sculte Twentse Whisky oet Mander
Oeff, don't get me started. Ik was inderdaad enthousiast. Maar die prijs :sick:

Meer
01 dec 2014 17:02 #62585 door Sandokan
Beantwoord door Sandokan in topic Sculte Twentse Whisky oet Mander
Ik ben wel nieuwsgierig naar het resultaat moet ik eerlijk zeggen. Misschien is een bottleshare een idee :unsure: ?

Groet,

Sándor

"Een glaasje port, Ellen?"

Meer
01 dec 2014 17:32 #62589 door Tinus
Beantwoord door Tinus in topic Sculte Twentse Whisky oet Mander
De prijs is?

Meer
01 dec 2014 20:15 - 01 dec 2014 20:16 #62593 door Tom_MadMaster

De prijs is?

€150,00 voor een halve liter.
Maar wel in houten kistje en op naam gesteld met certificaat.
Leuk voor de feestdagen... :cheer:

Tijd voor maken pagina: 0.232 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com