file Een dag bij Bowmore

Meer
10 juni 2011 08:47 - 10 juni 2011 10:41 #49776 door Panther
Een dag bij Bowmore werd gestart door Panther
Hieronder heb ik een stukje uit ons reisverslag dat op de site van de BMW GS club is geplaatst.
Het betreft de Craftmans tour die Pouw, Maarten en ik gedaan hebben in de Bowmore Distillery op 3 juni jl.

2 juni Islay!!!
De ferry naar Islay is gloedje nieuw, het is pas de 2e dag dat ze in de vaart is en omdat de kade in Port Ellen nog niet is aangepast worden we naar Port Askaig gebracht. We zien nog 1 zeehondje op zeer grote afstand maar missen wel het rijtje aan de kust gelegen Ardbeg, Lagavullin en Laproaigh distilleries wat normaal de aankomst voor whisky fanaten zo leuk maakt.

Bij nader inzien zijn het minstens 8 van die waterblaffers.

Port Askaig

De rit van het haventje naar Port Charlotte voert ons echter langs illustere naamborden als Coal Ila, Bunnahabain, Kilchoman en Bruichladdich. Maar dat is voor later.
Het is schitterend weer en we hangen wat rond op het strandje bij het hostel. Om de een of andere reden vind ik elke keer weer resten van schapen op de stranden van Islay. Vorige keer komplete verdronken schapen en lammeren, deze keer slechts een schedel. Helaas hangen er aan de onderkant nog vlees- en haarresten aan anders had ik 'm nu aan de muur hier hangen.

Schaapje

's avonds eten we in het Port Charlotte Hotel met Eugene en Yvonne. Een koppel dat al 9 jaar hun vakanties plant in de weken rond het Feis Ile, het jaarlijkse whisky feest op Islay waarbij alle destilleerderijen hun deuren open gooien voor grote groepen mensen en er diverse randactiviteiten bij organiseren. Wij hebben overigens bewust gekozen om dit festival te mijden, juist door buiten de grote massa op te vallen gebeuren er vaak leuke dingen op Islay.

03 juni Bowmore Distillery.
Deze dag zullen Pieter, Maarten, ik en Lynda Grey niet snel meer vergeten. Al zijn we zelf wel delen van deze dag kwijt.
Lynda is onze gids voor de dag en zij zal ons begeleiden op de vooraf geboekte Craftmans tour door de gehele Bowmore Distillery. Om half 9 staan we in Bowmore, dus we zijn zo slim flink wat broodjes en beleg in te slaan en aan de haven op te eten.
We vermaken ons met de meeuwen die graag onze restjes opruimen.

Het zal een lange zware dag worden vermoeden we maar dat blijkt achteraf een behoorlijke onderschatting te zijn.
Om half 10 stappen we het bezoekerscentrum in, waar we door Lynda verwelkomd worden met een bak sterke zwarte koffie, oatcakes en een “wee” dram om in de juiste mood te komen.

Koffie +

Vervolgens worden we nauwgezet gedurende ruim 2 en half uur de hele distilleerderij doorgevoerd.
We mogen overal ruiken, voelen, met gerst gooien en harken.

En we staan zelfs een tijdje op de eestvloer in de turfrook.

Uiteindelijk worden we via een serie zwaar afgesloten deuren toegelaten tot diep in het warehouse, voorbij de met glas afgesloten bezoekersruimte. Als eerste krijgen we een glas new spirit, whisky zo uit de stills dus. Vrij weinig smaak, en helder van kleur. Lynda tovert daarna wat gereedschap te voorschijn en een doosje met glaasjes waarna we zelf onze drams uit het eerste vat mogen tappen. Geloof me, voor een whiskyhobbyist zijn dit zeer bijzondere ervaringen.

Het eerste bourbonvat bevat een vrij jonge whisky, goudgeel van kleur, vol wrange tannine en mooi complex. Maar wanneer er een roodbruine pure op sherrycask gerijpte 16 jaar oude Bowmore wordt ingeschonken terwijl een bezoekersgroepje ons jaloers aanstaart vanachter de glazen wand wordt het stil in het warehouse. Heel even maar, want plots staan we elkaar en Lynda dolenthousiast mee te delen dat dit wel eens de lekkerste whisky zou kunnen zijn die we ooit geproefd hebben.

Als we met zijn vieren al helemaal tevreden met de dag weer in het bezoekerscentrum aankomen staat onze bar al gedekt en krijgen we nog een en ander te proeven waaronder 21 jaar oude single cask bottelingen en feis Ile bottelingen uit 2006 en 2008. Heel bijzonder dus.

Maar Lynda gaat lunchen, haar vervangster komt 1 keertje kijken en laat ons weten dat we in goede aarde vallen bij Lynda. En dat ze opdracht gekregen heeft ons in de watten te leggen wat er op neer komt dat ze ons verder alleen laat met een fles of 16 van de meest exotische Bowmore bottelingen die er te vinden zijn. Ergens die middag heb ik nog met Leon uit Maassluis gebeld, maar een heel erg zinnig gesprek is dat niet meer geworden. Hij zag er duidelijk wel de humor van in gelukkig.
Als we om kwart voor 5, net op tijd voor de bus terug naar Port Charlotte de deur uit lopen heb ik nog een fles gekocht, en mijn portemonnee laten liggen. Ik zal er niet omheen draaien: we waren apenlazerus, maar hebben niets gedaan waarvoor we ons hoeven schamen.
Behalve de busrit misschien:

Bij Bruichladdich stappen we uit de bus omdat Stokmans nog een Valinch wil bottelen en er voor mij een sample van mijn 1/5e cask klaar ligt.
De knappe maar stugge blonde dame doet er alles aan om ons zo snel mogelijk weer buiten te krijgen, en heeft er zelfs een handvol glazen voor over die we mee krijgen. (Denken we, we hadden in ieder geval ineens 4 Bruichladdich glazen in onze kamer)

De laatste mijlen maar de jeugdherberg krijgen we nog een lift van 2 alleraardigste dames.
We eten nog een maaltje in een restaurantje en liggen om half 10 doodop in bed te snurken als bootwerkers.
In de jeugdherberg wisten ze al van het feit dat mijn portemonnee nog bij Bowmore lag. Ook dat is Islay, superaardige mensen!
Mocht je geïnteresseerd zijn om in Schotland tijd te besteden aan het bezoeken van destilleerderijen: probeer jezelf buiten het normale patroon van standaard tours te houden. Veel mensen rennen van de ene destilleerderij naar de volgende en hebben nauwelijks tijd om te blijven hangen. Mijn ervaring is dat juist wanneer je buiten dit normale stramien valt je de echt leuke ervaringen beleefd. Wij hadden een extended tour van 40 pond pp geboekt, eigenlijk kon dat niet op vrijdag, maar goed, uiteindelijk kon het weer wel geregeld worden. De rest heb je net kunnen lezen. Als we deze hoeveelheden whisky van deze kwaliteit in een pub hadden gedronken waren we minstens het dubbele kwijt geweest en hadden we nooit zulke bijzondere whisky kunnen proeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
10 juni 2011 09:35 #49778 door bdijkslag
Beantwoord door bdijkslag in topic Re: Een dag bij Bowmore
Mooi verslag.... hoe is de portemonnee teruggekomen ???

Meer
10 juni 2011 09:57 #49779 door Panther
Beantwoord door Panther in topic Re: Een dag bij Bowmore
Die lag de volgende dag keurig op me te wachten bij de balie van het bezoekerscentrum.
We hebben nog nagevraagd of we ons nog heel erg hadden misdragen maar ze konden er nog steeds goed om lachen.

Meer
10 juni 2011 10:20 #49780 door BigBarrel
Beantwoord door BigBarrel in topic Re: Een dag bij Bowmore

Ergens die middag heb ik nog met Leon uit Maassluis gebeld, maar een heel erg zinnig gesprek is dat niet meer geworden. Hij zag er duidelijk wel de humor van in gelukkig.
Als we om kwart voor 5, net op tijd voor de bus terug naar Port Charlotte de deur uit lopen heb ik nog een fles gekocht, en mijn portemonnee laten liggen. Ik zal er niet omheen draaien: we waren apenlazerus, maar hebben niets gedaan waarvoor we ons hoeven schamen.
Behalve de busrit misschien:

Ik kan dit allemaal bevestigen :lol: zinnig was het inderdaad niet, maar vond het gesprek gezellig, leuk en de moeite waard. En laten we eerlijk zijn de meeste leuke dingen in het leven zijn niet zinnig maar maken het leven juist aangenaam en de moeite waard.
Bedankt Rob, mooi verslag, leuke foto's

Meer
10 juni 2011 10:33 #49781 door WormTub
Beantwoord door WormTub in topic Re: Een dag bij Bowmore
Leuk nog ff wat beeldmateriaal bij het verhaal te zien, maakt weer een hoop duidelijk :woohoo:

Meer
10 juni 2011 12:46 #49787 door Tom_MadMaster
Beantwoord door Tom_MadMaster in topic Re: Een dag bij Bowmore
Mooi verhaal!!! :woohoo:

Meer
10 juni 2011 13:50 - 10 juni 2011 14:15 #49790 door MacOffringa
Beantwoord door MacOffringa in topic Re: Een dag bij Bowmore
Heel leuk, moet je wat mee doen richting Whisky Passion. Die vinden dit soort verhalen erg leuk. Dus als je bij de vele plaatjes een leuk stuk tekst levert, is de kans aanwezig dat het geplaatst wordt. Contact aldaar: Ronald Zwartepoorte: ronald@*verwijderspam*whiskypassion.nl

Meer
10 juni 2011 14:15 #49791 door sixty dick
Beantwoord door sixty dick in topic Re: Een dag bij Bowmore
Bijzonder leuk en mooie plaatjes, wellicht ook wat voor een van de te toekomstige Kilns.

Groeten,
Sixty Dick.

www.sixtydick.nl

Bijlage:

Meer
10 juni 2011 14:33 #49792 door florisbk
Beantwoord door florisbk in topic Re: Een dag bij Bowmore
Het zou heel goed kunnen dat er weer eens een Kiln komt met reisverhalen. Ik zou zeggen aanleveren bij Tom (Tomatin) B-)

groeten
Floris

Tijd voor maken pagina: 0.253 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com