Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Alles
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaringen met nieuwe Bottelaars / Distillery's

Ervaringen met nieuwe Bottelaars / Distillery's 25 mei 2018 10:03 #67073

• cor0566
  • cor0566's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Senior Spirit
  • Senior Spirit
  • Ontvangen bedankjes 3
Hoi.
Ik dacht bij mezelf, effe een Item openen.
Over het volgende ben ik nieuwsgierig, vooral vanwege het " overweldigende " nieuwe aanbod !
Hoe is jullie ervaring met nieuwe bottelaars / nieuwe distilleerderijen.
En dan bedoel ik hun bottelingen.
Kunnen ze zich meten met bestaande / oude / bewezen bottelaars / distilleerderijen.
Afijn, jullie ervaringen en ook evt Tips !!
Mvrgr Cor

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Ervaringen met nieuwe Bottelaars / Distillery's 25 mei 2018 13:07 #67075

• Sjoerd
  • Sjoerd's Profielfoto
  • Platinum Spirit
  • Platinum Spirit
  • Ontvangen bedankjes 40
Nieuwe distilleerderijen:

De meesten willen een graantje meepikken met de grote hoop geld die in de industrie omgaat. Met al die jonge whisky die daardoor vrij komt is het alleen heel erg hit-and-miss, mijns inziens. Eigenlijk zijn de whisky's altijd heel erg jong, en om wat diversiteit aan te brengen in het assortiment wordt vaak een obscuur vat gebruikt wat de spirit overstemt.

Door de vooruitgang in de wetenschappelijke kennis van het product is de spirit vaak wel van degelijk niveau, maar omdat grote delen van de processen gestandaardiseerd zijn (allemaal dezelfde gist, allemaal hetzelfde graan, enz) is het vaak allemaal wat doorsnee.

Behalve Abhainn Dearg. Die doen alles anders. En is daarmee een van de laagst scorende distilleerderijen op Whiskybase.

Bottelaars:

Tja. Soms goede vaten, soms mindere. De kans op positieve uitschieters is wat lager omdat ze niet overal al een voet tussen de deur hebben zoals de oud gedienden. Maar er komt zat mooi spul vrij. Of je per se zit te wachten op NOG een bottelaar is de vraag, natuurlijk.

Ervaringen met nieuwe Bottelaars / Distillery's 25 mei 2018 13:27 #67076

• cor0566
  • Senior Spirit
  • Senior Spirit
  • Ontvangen bedankjes 3
Heel helder Sjoerd.
Dank voor je reactie.
Groeten Cor

Ervaringen met nieuwe Bottelaars / Distillery's 26 mei 2018 20:51 #67078

• Eric D.
  • Eric D.'s Profielfoto
  • Senior Spirit
  • Senior Spirit
  • Ontvangen bedankjes 8
wat zijn dan de "nieuwe bottelaars? , en wat de oude betreft, die ontvangen mijn inziens na vele jaren goede verwantschap met de distillery, ook we de wat betere vaten. De goede behoudt men zelf lijkt me, en natuurlijk zitten ook daar toppers en bloppers bij.
Daarnaast is mijn persoonlijke smaakervaring dat bij flessen die bv alleen via de "tax free" beperkt worden aan geboden weer wat aan de "magere"kant.

Ervaringen met nieuwe Bottelaars / Distillery's 29 mei 2018 09:55 #67083

• cor0566
  • Senior Spirit
  • Senior Spirit
  • Ontvangen bedankjes 3
Hoi.
Absoluut dank aan degenen die reageerden.
Maaaaaarrrrrr,
Wil echt niemand verder reageren ?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hier geen meningen over bestaan.
Of willen mensen niet persoonlijk worden, ik ben brutaal, maar gooi direct de knuppel in het hoenderhok.
In het verleden werd namelijk nogal eens gesuggereerd dat hier veel mensen waren met banden in de industrie.

Tja : men wil weer vuur in de discussie, dus Tsjakka.

Ervaringen met nieuwe Bottelaars / Distillery's 29 mei 2018 11:24 #67084

• florisbk
  • florisbk's Profielfoto
  • Bronze BTC 2012
  • Bronze BTC 2012
  • Ontvangen bedankjes 19
Tsja, al die nieuwe distilleries is natuurlijk best leuk. Maar zoals eerder gezegd gaat het lang duren voor we weten of het toegevoegde waarde heeft. Gewoon lekker blijven proeven :)

Over de vele nieuwe bottelaars zal ik niets zeggen aangezien ik er eentje van ben (wel heel erg beperkt, maar toch). In het algemeen zijn er maar weinig bottelaars waar ik zo maar iets van koop. Eigenlijk is Cadenhead de enige uitzondering. Als lid van de Cadenhead club krijg ik regelmatig de nieuwste selectie doorgestuurd en als je dan snel bent kun je mooie whiskies voor goede prijzen krijgen. Af en toe koop ik ook nog wel een Archives of TWA botteling blind omdat ik dat goede bottelaars vind.

groeten
Floris

Ervaringen met nieuwe Bottelaars / Distillery's 30 mei 2018 10:11 #67085

• Tristan
  • Tristan's Profielfoto
  • Gold Spirit
  • Gold Spirit
  • Ontvangen bedankjes 10
Ik was laatst bij de Whiskyfair en The Whisky Agency vond ik daar wat tegenvallen, ondanks de vriendelijke dames aan de stand.

Mijn favoriete bottelaars van het moment zijn de volgende:
Adelphi, Archives, Bruehler Whiskyhaus, Cadenhead, Claxton's, Creative Whisky Company,
High Spirits Collection, North Star Spirits, Maltbarn, Scotch Single Malt Circle

Daar zitten toch aardig wat relatief nieuwe bottelaars bij:
Archives, Bruehler Whiskyhaus, Claxton's, North Star Spirits, Maltbarn

Samen met de Schotten vind ik de Duitse bottelaars vaak behoorlijk goed.

Ik ben eerlijk gezegd niet werkelijk geinteresseerd in nieuwe distilleerderijen, heb daar toch een afwachtende houding in, zo van we zien het wel.
Kilchoman is bijvoorbeeld ook nooit echt wat geworden, het spul blijft daar duur en ondermaats.
Ik vermoed dat de meeste nieuwe distilleerderijen van het moment hetzelfde lot beschoren is.

Hoewel Wolfburn mij in de laatste BTC zeer positief verrast heeft dus dat zal ik in de gaten blijven houden.
Misschien is Daftmill nog interessant, we gaan het wel merken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Sjoerd

earthling and spaceman

Ervaringen met nieuwe Bottelaars / Distillery's 30 mei 2018 14:59 #67086

• Sjoerd
  • Sjoerd's Profielfoto
  • Platinum Spirit
  • Platinum Spirit
  • Ontvangen bedankjes 40
Dat is eigenlijk wel zo he, dat Kilchoman ook maar een beetje door kabbelt.

Zo af en toe komt er best een lekkere whisky vandaan, maar ik vind het nog steeds moeilijk om hen te omschrijven. Misschien omdat ze vreselijk veel willekeurige bottelingen uitbrengen uit veel verschillende vaten. Daardoor lijken ze niet echt een eigen identiteit te hebben, alhoewel ik sommige bottelingen best goed vind.

Als je nu 'Kilchoman' vervangt voor een willekeurige andere nieuwe distilleerderij die al wat dingen op de markt heeft, dan blijft het verhaal aardig staan denk ik. Wolfburn, GlenGlassaugh (alles van voor 1986 negerend).

Een grote uitzondering hierop is, mijns inziens, Glen Gyle / Kilkerran. Prachtig spul wat daar vandaan komt.

Ervaringen met nieuwe Bottelaars / Distillery's 31 mei 2018 04:54 #67090

• Tristan
  • Tristan's Profielfoto
  • Gold Spirit
  • Gold Spirit
  • Ontvangen bedankjes 10
Haha, rare vaten en finishes al vanaf het begin bij Kilchoman inderdaad.

Port Charlotte doet dat ook en die zijn over het algemeen tevens ontzettend duur maar die vind ik vaak dan wel weer behoorlijk goed.
Nieuwe Glenglassaugh kan me soms ook bekoren, daar lijken ze overigens vaak octave casks te doen, wat bij mij niet altijd in de smaak valt.

Kilkerran wordt geproduceerd door Springbank toch?
Ik heb er meer positieve verhalen over gehoord, kan het alleen niet goed plaatsen in het Springbank gamma, geen idee wat ik er in vergelijk van moet verwachten aangezien ik het nog nooit heb geproefd.

earthling and spaceman
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Moderators: BigBarrel
Tijd voor maken pagina: 0.216 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com