× Alles

file Definitie Nederlandse whisky

Meer
21 nov 2014 11:37 #62467 door TDMartijn
Hoi,

Een vraagje, ik heb al ff zitten googlen maar daarmee kom ik er zo niet uit en misschien dat iemand hier het zo weet: wat is de definitie van Nederlandse whisky?

Wat bedoel ik er mee: Van Schotse weten we het wel: minimaal 3 jaar, koperen potstill, eiken vaten, etc. Maar hoe zit het met NL? Volgens mij houden de grotere distillateurs hier (Zuidam, Frysk Hynder) de Schotse regels aan maar stel nou dat je daarvan wil afwijken, mag dat dan? In de US en Ierland doen ze dat namelijk ook.

Ik kan me voorstellen dat bijv. Zuidam er belang bij heeft om dat vast te leggen, zij profileren zich met Dutch Single Malt Whisky.

Ik heb btw nog niet geïnformeerd bij de Voedsel- en Waren -Autoriteit, maar op hun site kan ik er niets over vinden. (en die hebben op dit moment wel iets anders aan hun hoofd...)

Dank alvast.

CU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
21 nov 2014 14:17 - 21 nov 2014 14:17 #62472 door Matti
Beantwoord door Matti in topic Definitie Nederlandse whisky
Interessant, ik ben geneigd te zeggen dat daar in Nederland geen specifieke regels voor zijn (anders dan de algemene regels op accijnsgoederen). Ik vind alleen bepalingen met betrekking tot de traditioneel Nederlandse dranken (jenever, korenwijn, advocaat, ...).

Maar een mailtje naar Patrick van Zuidam zou niet misstaan denk ik, hij zal het zeker weten.

Overigens is het natuurlijk ook niet echt breed van toepassing, want zodra je als bedrijf over de grens gaat verkopen zit je toch min of meer vast aan de geaccepteerde (Schotse en/of Amerikaanse) regelgeving.

Matthijs

Meer
21 nov 2014 16:59 #62473 door TDMartijn
Beantwoord door TDMartijn in topic Definitie Nederlandse whisky
Dat laatste vraag ik me af, maar goed, Zuidam een mail gestuurd. Zodra ik antwoord heb zal ik het hier posten.

Meer
21 nov 2014 18:41 #62474 door Matti
Met dat laatste bedoel ik niet dat er wetten en regels direct op je van toepassing zijn, maar dat de algemeen geaccepteerde regels die van de grote spelers (GB&USA) zijn, en dat je daar aan houden een voordeel kan zijn.

Matthijs

Meer
22 nov 2014 11:37 #62475 door Sietseus
Beantwoord door Sietseus in topic Definitie Nederlandse whisky
Martijn,

In Nederland hebben we SpiritsNL als branchevereniging voor gedistilleerd. Zij werken (o.a.) aan de wet- en regelgeving voor alcoholhoudende dranken en lobby-en voor de branche.

Kijk op de site spiritsnl.nl voor veel informatie.

Een citaat:
In 1989 is een Europese wet van kracht geworden, waarin regels zijn vastgesteld voor de samenstelling van veel gedistilleerde dranken met een alcoholgehalte van meer dan vijftien procent. Voor deze dranken, waaronder Aquavit, Brandy, Cognac, Gin, Grappa, Ouzo, Rum, Whisky, Vodka en tientallen anderen, is bijvoorbeeld het minimum alcoholpercentage bepaald. Maar in de verordening is ook vastgelegd welke grondstoffen gebruikt worden, op welke wijze rijping plaatsvindt, welke aroma's zijn toegestaan of op welke wijze kleuring of verzoeting mag worden toegepast. Het doel van deze regelgeving is het beschermen van de kwaliteit van de verschillende dranken en het voorkomen van concurrentievervalsing.
(Bron: spiritsnl.nl/wat_is_gedistilleerd/v/euro...es_gedistilleerd.php , 22 nov 2015)

Meer
22 nov 2014 23:16 - 22 nov 2014 23:34 #62479 door Matti
Okee, een directe overname van de productieparagraaf uit de SWA regels zo te zien. (Edit: niet direct, er wordt gesproken van 'houten vaten' en niet van 'eikenhouten vaten' zoals bij de SWA regels en het toevoegen van extra enzymen bij het mashen lijkt toegestaan)

eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ....039:0016:0054:NL:PDF

Grappig is dat ik in bovenstaand document op pagina 31 de volgende oorsprongsindicaties tegenkom: Schotland, Ierland, Bretagne, Elzas en Spanje. Geen Nederland (en Engeland, Wales, België, Zweden, Zwitserland, ...). Zijn dat dus de enige beschermde oorsprongsindicaties, of mis ik een amendement ergens? :)

Matthijs

Meer
24 nov 2014 10:48 - 24 nov 2014 11:16 #62489 door TDMartijn
Beantwoord door TDMartijn in topic Definitie Nederlandse whisky
Kijk, dat is informatie waar ik naar op zoek was, bedankt.

Inmiddels ook antwoord van Zuidam:

Geachte heer,

Voor Malt whisky houden de Nederlandse distillateurs zich in grote lijnen aan de schotse regels.
Voor andere soorten whisky is het zo dat er ook regels zijn vastgelegd op europees niveau

Van mij mag er rustig een verbod kleurstof en chill filteren komen.

Best regards,
Patrick

Verder wijken de Europese regels niet zo heel veel af van de Schotse:

2. Whisky of Whiskey
a) Whisky of whiskey is een gedistilleerde drank die uitsluitend bereid is door:
i) distillatie van een beslag van gemoute granen, al dan niet met hele korrels van andere granen, dat vooraf
— is versuikerd door diastase van de erin aanwezige mout, al dan niet met andere natuurlijke enzymen,
— is vergist onder inwerking van gist;
ii) vervolgens door een of meer distillaties is gedistilleerd tot minder dan 94,8 % vol op zodanige wijze dat
het distillatieproduct een aroma en een smaak heeft die afkomstig zijn van de gebruikte grondstoffen;
iii) waarna het einddistillaat gedurende ten minste drie jaar rijpt op houten fusten met een capaciteit van niet
meer dan 700 l.
Het einddistillaat, waaraan alleen water en zuivere karamel (ten behoeve van kleuring) mogen worden
toegevoegd, moet zijn kleur, aroma en smaak die het gevolg zijn van het in de punten i), ii) en iii), beschreven
productieproces, behouden.
b) Het alcoholvolumegehalte van whisky of whiskey bedraagt ten minste 40 % vol.
13.2.2008 NL Publicatieblad van de Europese Unie L 39/29c) Aan whisky of whiskey mag geen alcohol, al dan niet verdund, in de zin van punt 5 van bijlage I worden
toegevoegd.
d) Whisky of whiskey wordt niet verzoet of gearomatiseerd en bevat geen andere toegevoegde kleurstoffen dan
zuivere karamel.

Ik vraag me af of het toegestaan is om bijvoorbeeld geprepareerde houten staven (in sherry gedrenkt bijv.) in een vat te hangen. In de US doen ze dat wel en als ik het me goed herinner is er in Schotland hier ook al eens e.e.a. over te doen geweest. De SWA heeft dit verboden.

Grappig is dat ik in bovenstaand document op pagina 31 de volgende oorsprongsindicaties tegenkom: Schotland, Ierland, Bretagne, Elzas en Spanje. Geen Nederland (en Engeland, Wales, België, Zweden, Zwitserland, ...). Zijn dat dus de enige beschermde oorsprongsindicaties, of mis ik een amendement ergens? :)

Het gaat hier om de "geografische aanduiding".

Artikel 10
Specifieke regels betreffende het gebruik van
verkoopbenamingen en geografische aanduidingen
1. Onverminderd Richtlijn 2000/13/EG, is het verboden om
een in bijlage II voor de categorieën 1 tot en met 46 vermelde
term of een in bijlage III geregistreerde geografische aanduiding
te gebruiken in een samengestelde term of daarop te zinspelen in
de presentatie van een levensmiddel, tenzij de alcohol uitsluitend
afkomstig is van de betrokken gedistilleerde drank(en).

Zoals ik het begrijp is voor deze gebieden/landen de toevoeging "Scotch", "Irish" etc. vastgelegd. Een whisky geproduceerd in een ander land mag deze toevoeging niet gebruiken. Met andere woorden: een niet-Nederlandse distillateur zou zijn whisky wél "Dutch whisky" mogen noemen.

Interessant stuk wel dat EU-publicatieblad; er staan allerlei drankjes in waar ik nog nooit van gehoord had. :) Wat dacht je van "Met karwij gearomatiseerde gedistilleerde drank"? :poing:

Meer
01 dec 2014 14:46 - 02 dec 2014 14:01 #62576 door Sietseus
Beantwoord door Sietseus in topic Definitie Nederlandse whisky

Interessant stuk wel dat EU-publicatieblad; er staan allerlei drankjes in waar ik nog nooit van gehoord had. :) Wat dacht je van "Met karwij gearomatiseerde gedistilleerde drank"? :poing:

Grappig dat je hierover begint. Ik ben nu in een boek bezig dat The Practical Distiller heet (www.thewhiskyexchange.com/P-813.aspx) en daar staat veel informatie over dergelijke spirits in. Inclusief een recept (en techniek) voor het maken van Usquebaugh, met o.a. noten en kruiden. Vind je het interessant indien ik die pagina eens op de foto zet en post?

Sidenote: boekje is best interessant om te lezen trouwens, een perspectief op distilleren in 1718. Geen makkelijke kost, vooral omdat ze een oude spelling hanteren die het soepel lezen nog wel eens wil verhinderen. Een 'f' in plaats van een 's' wanneer die niet aan het begin of eind van een woord staat, dus: "The Practical Diftiller: a Treatife of Practical Diftillation." Ik krijg er een spraakgebrek door... :P

Meer
01 dec 2014 14:53 - 01 dec 2014 14:53 #62578 door EMalt
Beantwoord door EMalt in topic Definitie Nederlandse whisky

Een 'f' in plaats van een 's' wanneer die niet aan het van het woord staat, dus: "The Practical Diftiller: a Treatife of Practical Diftillation." Ik krijg er een spraakgebrek door... :P

???? Inderdaad :woohoo:

Grtz,
EMalt

Whisky kenner van het jaar 2011 ;).
Bourbon & Rye enthusiast.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Sietseus

Tijd voor maken pagina: 0.278 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com