× Alles

file Distilleryprofile

Meer
20 feb 2014 22:19 #61080 door Sandokan
Beantwoord door Sandokan in topic Re: Distilleryprofile

Beste Sándor,

Het zijn de expressies die David Wishart heeft geselecteerd voor Whisky Classified, ruim 10 jaar geleden.

Beste Hans,

Ik dacht ook niet dat het aan Wishart ligt hoor. Ik vind classificatie op basis van smaak en geur wel de meest vruchtbare.
Die van Broom lijkt me ook heel interessant. Zal ik me eens in gaan verdiepen.

Roel,

Ik heb het boek zelf ook maar kon nergens als zodanig vinden dat hij een specifke expressie van een distllery voor z'n boek gebruikt had. Enfin, dat is dan duidelijk :) .

Groet,

Sándor

"Een glaasje port, Ellen?"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
21 feb 2014 07:38 #61081 door WormTub
Beantwoord door WormTub in topic Re: Distilleryprofile
Het blijft voor mij nog steeds niks anders dan een weergave van wat een persoon proeft in zijn/haar spirit/whisk(e)y, en daarmee niets meer of minder dan een leuke illustratie van een boek...

Meer
21 feb 2014 11:14 #61083 door Sandokan
Beantwoord door Sandokan in topic Re: Distilleryprofile

Het blijft voor mij nog steeds niks anders dan een weergave van wat een persoon proeft in zijn/haar spirit/whisk(e)y, en daarmee niets meer of minder dan een leuke illustratie van een boek...

Daar heb je zonder meer gelijk in denk ik. Op een of andere manier ben ik altijd op zoek naar de waarheid, maar die waarheid is per definitie subjectief en heeft niets met wetenschap te maken. Het blijft voor mij echter uitdagend om er toch een vorm van wetmatigheid aan te koppelen, hoe relatief dat ook is :huh: .

Groet,

Sándor

"Een glaasje port, Ellen?"

Meer
21 feb 2014 11:48 - 21 feb 2014 16:34 #61084 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: Distilleryprofile
Dat is iets te relativerend vind ik. Wishart probeert de geur en smaak van whisky objectief te beschrijven zonder er een oordeel over uit te spreken. Als er ergens zwavel, turf of appeltjeslucht in zit dan is dat geen garantie dat jij of ik dat ook zullen waarnemen, maar je mag toch wel verwachten dat een groot deel van de mensheid dat doet.

P.S. Wishart licht zijn selectie toe in het hoofdstuk "Whisky Flavours".

Meer
21 feb 2014 15:24 #61086 door MacOffringa
Beantwoord door MacOffringa in topic Re: Distilleryprofile
Bespiegeling van een gepassioneerde schrijver en liefhebber

Over smaak valt niet te twisten (over wansmaak trouwens ook niet :woohoo:

En inderdaad, het is zo persoonlijk als persoonlijk maar kan zijn en per definitie subjectief. 2% van de mensen kan extreem goed ruiken, zo'n 8% heel goed. de overige 90% redelijk goed, matig tot nauwelijks. daar komt ook nog bij dat lang niet iedereen, of je nu wel of niet goed kunt ruiken in staat is datgene wat hij/zij waarneemt ook mondeling of schriftelijk weer te geven op een voor velen toegankelijke manier.

Wallace Milroy begon ooit met een almanak, daarna gevolgd door Michael Jackson. Zij hebben de toon gezet voor het onder woorden brengen van olfactorische indrukken bij whisky. De andere whiskyschrijvers volgden en volgen hun voorbeeld en geven er elk een eigen draai aan. We zijn allemaal schatplichtig aan Wallace en Michael.

David's boek vind ik, door zijn toegankelijkheid en opzet, nog altijd een prachtig voorbeeld om mensen op weg te helpen. Dave's boek is inderdaad minder toegankelijk. Hij heeft een schrijfstijl die niet eenvoudig is en tijdens de vertaling van de Wereld Atlas hebben we veel contact gehad om ervoor te zorgen dat de vertaling dicht bij zijn bedoelingen bleef. Uiteindelijk moet je in de rol van vertaler de oorspronkelijke schrijver aan het woord laten, ook als je het ergens niet mee eens bent. Alleen aperte fouten kun je er dan uithalen, maar altijd in overleg.

for what it's worth, blijf allemaal vooral zoeken naar het ideale model. Dat wordt waarschijnlijk nooit gevonden. Wellicht blijft het daarom aantrekkelijk. Het zou toch erg zijn wanneer je als filosoof zou moeten zeggen: "Ik ben klaar".

Slainte Mhath,
MacOffringa

Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com