× Alles

file Distilleryprofile

Meer
17 feb 2014 13:00 - 17 feb 2014 15:16 #61054 door elepelaar
Distilleryprofile werd gestart door elepelaar
Hoi whiskyvrienden,

Ik kwam een leuke link tegen, speciaal voor degenen die zich verdiepen in specifieke profielen van distilleerderijen:

tweakers.net/ext/f/8Gw7DVxaF7QG2wlnw4luZlTW/full.png

gr. Eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
17 feb 2014 14:50 #61056 door TDMartijn
Beantwoord door TDMartijn in topic Re: Distilleryprofile
Handig voor de volgende BTC! :cheer:

Meer
17 feb 2014 15:28 - 17 feb 2014 15:28 #61057 door Matti
Beantwoord door Matti in topic Re: Distilleryprofile
Welke expressies zijn dit? De new spirit? Dit kan toch helemaal niet?

Zo. Gehapt.

;)

Matthijs

Meer
18 feb 2014 20:29 #61062 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: Distilleryprofile
Gewoon de scores uit Whisky Classified in een grafiekje.

Jammer, ik vind Wishart's benadering heel goed, maar het lijkt zich niet verder te ontwikkelen.

Meer
20 feb 2014 00:44 #61074 door MacOffringa
Beantwoord door MacOffringa in topic Re: Distilleryprofile
Hoi Roel,
Helaas kan David daar niet zoveel aan doen. Zijn uitgever wil geen nieuwe, uitgebreidere versie op de markt brengen. Ik deel je mening dat David iets waardevols aan de whiskyliteratuur heeft toegevoegd met zijn benadering.

Meer
20 feb 2014 17:00 - 20 feb 2014 17:11 #61075 door Sandokan
Beantwoord door Sandokan in topic Re: Distilleryprofile
Mijn mening:
Het idee om iets dergelijks te doen is in theorie nuttig, maar ik vraag mij af waar het smaakprofiel exact op gebaseerd is? Spirit is uitgesloten dus waarschijnlijk het eindproduct. Welnu, welke leeftijden zijn dan gehanteerd? Of welke vatlagering? Misschien een beetje flauw van mij, maar ik ben van mening dat je óf er voor moet kiezen om bij elke distillery erbij te vermelden op basis van welke bottelingen het profiel is opgebouwd (leeftijd, type vaten, ppm spirit etc.), óf je zou moeten besluiten om één en dezelfde standaard te hanteren voor alle distilleries en dan kijken hoe het smaakprofiel er uit komt te zien (en ik besef dat dat heel moeilijk zal zijn).

Tot slot vind ik het nog steeds onbegrijpelijk dat een smaakgroep als "sulphury" uit het smaakwiel is verdwenen, want die is gemiddeld genomen toch nog altijd rijkelijk vertegenwoordigd, of je dat nou leuk vindt of niet ;) .

Edit:
Bij nader inzien was ik nog niet klaar. De variabele "sweetness" vind ik niet in het smaakwiel passen. Een hoop van de aromagroepen passen namelijk binnen sweetness, en in dat kader zou je dan op z'n minst een variable als "bitterness" of "woodiness" er ook bij verwachten. Of zien die termen er te onaantrekkelijk uit? De variable "body" valt dan ook een beetje uit de toon. Nuttig om te weten, maar kan dat niet anders tot uiting komen?

Ik begrijp de opmerking van Hans dat er geen gelegenheid werd geboden voor een uitgebreidere - verbeterde? - versie, en dat is jammer. Want ik denk dat er nog een hoop winst te behalen valt.

Al met al best veel kritiek, maar dat is constructief bedoeld (met andere woroden, ik zou zeker graag meedenken over hoe het beter kan) :) .

Met warme groet :) ,

Sándor

"Een glaasje port, Ellen?"

Meer
20 feb 2014 17:43 - 20 feb 2014 17:44 #61076 door MacOffringa
Beantwoord door MacOffringa in topic Re: Distilleryprofile
Sandor,
ik weet niet of je Dave Broom's Whisky Wereld Atlas uitgebreid hebt kunnen bestuderen. Dave gaat uit van Smaakvelden, of flavour camps en neemt de new make spirit als uitgangspunt voor het distillery character, waarna hij enkele mature versies proeft en die tegen dat karakter afzet. Ook een benadering ;-)
Zijn input haalde hij bij de distillery managers in interviews. Ze zijn interessant om te lezen.

Meer
20 feb 2014 19:02 #61077 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: Distilleryprofile
Beste Sándor,

Het zijn de expressies die David Wishart heeft geselecteerd voor Whisky Classified, ruim 10 jaar geleden.

Beste Hans,

Ik dacht ook niet dat het aan Wishart ligt hoor. Ik vind classificatie op basis van smaak en geur wel de meest vruchtbare.
Die van Broom lijkt me ook heel interessant. Zal ik me eens in gaan verdiepen.

Meer
20 feb 2014 21:07 #61079 door Matti
Beantwoord door Matti in topic Re: Distilleryprofile
Ik vind de benadering van Broom inderdaad ook erg interessant (en nuttig), maar een stuk minder toegankelijk dan de classificatie van Wishart omdat Broom inderdaad uitgaat van de spirit, en die krijgen wij gewone stervelingen maar zeer zelden te proeven.

Dus dan wordt het min of meer voor waar aannemen, en dat doe ik liever niet zonder iets zelf geproefd te hebben :)

Matthijs

Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com