× Alles

file Rijping in de Fles?

Meer
24 feb 2013 10:42 #57594 door whisky1967
Beantwoord door whisky1967 in topic Re: Rijping in de Fles?
Het lastige is dat je nooit een head to head kunt doen om een eerlijk vergelijk te maken. Je moet altijd afgaan op smaakbeleving van decennia geleden.

De theorie die ik hoor in deze gevallen gaat over lucht en licht.

Lucht door 2 mogelijkheden: het restje zuurstofwat in de fles zit kan gaan reageren met de inhoud.
En mogelijk "ademen" door de kurk van de fles.

Licht: blootstelling aan zonlicht zou de smaak ook kunnen beïnvloeden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
10 mrt 2013 14:13 #57811 door Bert B.
Beantwoord door Bert B. in topic Re: Rijping in de Fles?
Hallo Kees,

Heeft met Chillfiltration alvast niks te maken. Veel van die echt ouwe sloren die we zo geniaal vinden, zijn allemaal chillfiltered. Ik vind 'flesrijping' ook maar mooi tot op zekere hoogte. Vaak zie ik mensen met geile oogjes ruiken aan een whisky die heerlijk Old Bottle Effect heeft volgens hen, maar die ik compleet verschaald vind. Nu goed, ik word misschien een ouwe brompot ;-).

Gr.,
B. !!!

Lees ook mijn whiskydagboek op www.weedram.be !!!

Meer
10 mrt 2013 15:39 #57816 door whisky1967
Beantwoord door whisky1967 in topic Re: Rijping in de Fles?

Hallo Kees,

Heeft met Chillfiltration alvast niks te maken. Veel van die echt ouwe sloren die we zo geniaal vinden, zijn allemaal chillfiltered. Ik vind 'flesrijping' ook maar mooi tot op zekere hoogte. Vaak zie ik mensen met geile oogjes ruiken aan een whisky die heerlijk Old Bottle Effect heeft volgens hen, maar die ik compleet verschaald vind. Nu goed, ik word misschien een ouwe brompot ;-).

Gr.,
B. !!!

Wel leuk dat die ouwe brompot ons forum weer weet te vinden :)

• Kees Geritsen
  • Kees Geritsen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
10 mrt 2013 16:45 #57817 door Kees Geritsen
Beantwoord door Kees Geritsen in topic Re: Rijping in de Fles?
[quote="whisky1967" post=57816

Wel leuk dat die ouwe brompot ons forum weer weet te vinden :)[/quote]

Agree! Welkom Bert. :)

Slainthe mhath.
Kees Geritsen.

Meer
10 mrt 2013 17:07 - 10 mrt 2013 17:07 #57820 door baud
Beantwoord door baud in topic Re: Rijping in de Fles?
Ik weet dat stokers van eau-de-vies en edelbrand er van overtuigd zijn dat de spirit ook in glas of roestvrij staal nog verder rijpt. Wellicht is er ook nog zuurstof "opgesloten" in de spirit die langzaam oxydeert? Waarschijnlijk kan Robin Brilleman ons hier verder helpen.

Meer
11 mrt 2013 09:08 #57825 door MacOffringa
Beantwoord door MacOffringa in topic Re: Rijping in de Fles?
Oxidatie doet de whisky in de fles veranderen. Hoe minder whisky, (e.g. hoe meer lucht) hoe rapper de smaak achteruit gaat. Een open fles wordt langzamerhand minder in het verloop van een aantal jaren. Daarbij zijn de hoeveelheid whisky in de fles, de afsluiting en het alcoholpercentage factoren die meespelen. Ik heb whiskies op vatsterkte waar nog een derde in de fles zit (al meer dan 10 jaar open) en die smaken nog uitstekend. Wel sluit ik ze goed af (niet luchtdicht). Het tegenovergestelde heb ik ook meegemaakt. Een standaardbotteling, half leeg en na driekwart jaar niet meer te knagen. (het verschaaleffect waar Bert B. aan refereert).

• Kees Geritsen
  • Kees Geritsen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
11 mrt 2013 09:23 - 11 mrt 2013 12:34 #57826 door Kees Geritsen
Beantwoord door Kees Geritsen in topic Re: Rijping in de Fles?

Hallo Kees,
Ik vind 'flesrijping' ook maar mooi tot op zekere hoogte.

Gr.,
B. !!!

Impliceert dit overigens dat er inderdaad iets als rijping op fles bestaat en dat dit ook zeer gunstig t.a.v. de kwaliteit van de whisky kan uitpakken? N.l. dat hij er "nog" lekkerder /beter van kan worden?
Maar dat het volstrekt onwillekeurig is bij welke fles dit wel/niet gebeurd?

Slainthe mhath.
Kees Geritsen.

Meer
11 mrt 2013 09:28 #57827 door Bert B.
Beantwoord door Bert B. in topic Re: Rijping in de Fles?
Inderdaad, een 40% whisky verdraagt 'de tijd' veel minder dan ééntje op cask strength ...

Gr.,
B. !!!

Lees ook mijn whiskydagboek op www.weedram.be !!!

Meer
11 mrt 2013 11:43 #57829 door C_I
Beantwoord door C_I in topic Re: Rijping in de Fles?
Er moet wel een goed onderscheid gemaakt worden tussen reeds geopende flessen en gesloten flessen. In gesloten flessen zal voornamelijk het effect van "rijping" of OBE plaatsvinden (in het slechtste geval is de whisky door verkeerd opslaan (licht, warmte) totaal verpest), wat misschien omschreven kan worden als oxidatie. In de open flessen zal verdamping van de vluchtige componenten in het vrije volume boven de fles het karakter van de whisky doen veranderen, cask strength zal hier minder last van hebben dan 40% whiskies. En elke keer als je de fles opent, verdwijnt er een groot gedeelte en komt er meer ruimte bij om meer te laten verdampen.

Ik blijf bij mijn stelling: "oxidatie" zoals in wijn na openen plaatsvindt is niet wat er bij whisky plaatsvindt, en beschouw dit ook niet als "oxidatie" maar simpel het effect van verdamping van vluchtige componenten.

Terug naar de stelling. Ik denk dat nu de "nieuwe" generatie z'n persoonlijke whiskies aan een test kan onderwerpen. Mensen die nu al meer dan 10 jaar whisky drinken zullen nu zelf wel flessen in hun collectie hebben die de 10 jaar gesloten hebben overleefd.

Tijd voor maken pagina: 0.248 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com