Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Alles

Onderwerp: Nieuwe Whisky verzekering

Nieuwe Whisky verzekering 19 dec 2012 17:18 #56678

• GJR
  • GJR's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Junior Spirit
  • Junior Spirit
  • Ontvangen bedankjes 8
Naar aanleiding van verhalen over de mogelijkheden en vooral de onmogelijkheden van het verzekeren van een whisky collectie is een vriend van mij, zowel whisky liefhebber als verzekeringsman, bezig met een speciale constructie voor een dergelijke verzekering. Ik help hem daarbij.

Zoals het er nu naar uit ziet gaat het mogelijk worden om een collectie met een dagwaarde van 50.000 euro (standaard dekking) te verzekeren (premie indicatie op dit moment enkele tientjes op jaarbasis). Hogere bedragen (tot onbeperkte hoogte) via maatwerk ook mogelijk.Tevens ook verzekerd buitenhuis (denk aan geven van proeverijen) etc. Verzekering is ook geschikt voor winkeliers.

"Wij" zijn nu bezig met de uitwerking van deze constructie en hebben jullie hulp hiervoor nodig, vandaar de volgende vraag :

Is hier interesse voor en wat verlangen jullie aan specifieke whisky gerelateerde zaken van zo'n verzekering ?

LET OP HET OPEN KARAKTER VAN HET FORUM. SPECIFIEKE ZAKEN KUNNEN VIA PM'S GEVRAAGD WORDEN

Heel benieuwd naar jullie reacties en alvast bedankt voor de reacties!
Gert-Jan.

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

Re: Nieuwe Whisky verzekering 19 dec 2012 17:57 #56679

had ik maar een collectie van 50.000.. had ik maar 50.000 :lol: Suc6 maar er zal niet meer dan een handvol mensen zijn die dit serieus aan zullen gaan.

William Wallace: "They may take our lives, but they'll never take our right to drink whisky during the blind tasting competition". :)

Re: Nieuwe Whisky verzekering 19 dec 2012 18:31 #56680

Gert-Jan,

Op zich ben ik wel geinteresseerd hoewel we de 50K lang niet halen :woohoo:
Voor mij moet wel duidelijk zijn of het om aanschaf / marktwaarde of iets anders gaat. Als je bijv. 20 flessen hebt van zeg een individuele verzamelaarswaarde van 500,- dan is de verzameling 10K. Maar wie bepaalt de waarde? Wie bepaalt de schade als er zich een gedekte gebeurtenis voordoet. Wanneer ben je onder- en of oververzekerd?

Ik ben benieuwd naar de uitwerking.

Gr v Henk

Re: Nieuwe Whisky verzekering 19 dec 2012 19:26 #56681

Valt dit niet ook gewoon (deels?) onder je inboedelverzekering?
en zijn open flessen ook verzekerd? hoe meet je ooit daar de waarde van, zonder de exacte inhoud te weten?

Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen.
Gemak. Onafhankelijk. Deskundig advies en de beste prijs.
www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Re: Nieuwe Whisky verzekering 19 dec 2012 20:06 #56682

• EMalt
  • EMalt's Profielfoto
  • Platinum Spirit
  • Platinum Spirit
  • Ontvangen bedankjes 93
Wordt niet gelijk je opstal verzekering veel hoger met zoveel brandbare vloeistof onder één dak :lol: ?

Verder heb ik het wel eens bij mijn verzekeraar nagevraagd, en die hadden idd geen idee waar ik het over had. Ik vergeleek het met bv een wijnkelder. Ook toen bleven er vraagtekens boven het hoofd hangen van de persoon die ik aan de lijn had, dus heb het maar opgegeven B-) . Ben verder van mening dat het gewoon onder opstal als bv speciale verzameling oid moet vallen net als bv AV apparatuur, juwelen, etc.

Grtz
EMalt

Whisky kenner van het jaar 2011 ;).
Bourbon & Rye enthusiast.

Re: Nieuwe Whisky verzekering 19 dec 2012 21:02 #56683

Ik ben hier onlangs toevallig ook mee bezig geweest, en heb zeker interesse. Helaas is een whisky verzameling NIET - zoals een normaal mens zou denken - gedekt door de inboedelverzekering! Een verzameling van wat dan ook wordt niet als onderdeel van de inboedel gezien, en ook als de waarde makkelijk valt onder het max bedrag van je verzekering zullen ze bij schade niet uitkeren.

Of het er onder valt hangt dus af van of het als verzameling wordt gezien, en dat is natuurlijk een grijs gebied. Een verzekeraar zal als hij moet betalen het al snel een verzameling vinden, gok ik. De waarde is dus minder van belang, als je 20 flessen hebt staan txv 600 euro kunnen ze dat ook al een verzameling noemen. Dan doet het alleen minder pijn natuurlijk :-).

Hiervoor moet je een aparte verzekering afsluiten, een zgn Kostbaarheden verzekering. De problemen daarbij zijn meestal niet zozeer de premie maar de voorwaarden: acceptatie, dekking, uitkering, etc. Daarvan zal afhangen of ik - en met mij de meesten - zo'n verzekering willen.

Om te voorkomen dat we dubbel werk gaan doen neem ik wel even contact op met Gert Jan, zodat we eea kunnen afstemmen...

Re: Nieuwe Whisky verzekering 19 dec 2012 21:12 #56684

• Maarten
  • Maarten's Profielfoto
  • Expert Spirit
  • Expert Spirit
  • Ontvangen bedankjes 12
Dank je Gert-Jan voor het initiatief. Ik heb zeker interesse.
Zaken waar ik aan denk zijn:

-Hoe wordt de dagwaarde bepaald?
Gemiddelde verkoopwaarde op whiskyauction.com van de laatste 12 maanden zou ik acceptabel vinden.
De fameuze world whisky index? Hmmm. Winkelwaarde van "vergelijkbare" recente bottelingen? Echt niet.
Oorspronkelijke aanschafprijs ook niet.
-Is voor een accceptatie een taxatie vooraf nodig en wie betaalt die?
Of is inleveren en bijhouden van een inventarislijst met misschien enkele overzichtfoto's voldoende?
-Zijn aangebroken flessen ook verzekerd, en hoe wordt daar de waarde van bepaald?
-Dekking tegen diefstal, brand, waterschade maar ook tegen oepsjes zoals instortende planken en kasten?

Lucky Nils, als je rondkijkt op whiskybase wat sommige verzamelaars hebben staan is een dekking van € 50.000 en de behoefte om te verzekeren niet zo extreem.

groet,
Maarten

Re: Nieuwe Whisky verzekering 19 dec 2012 21:45 #56685

Goed initiatief!

Belangrijk is om te weten welke voorzorgsmaatregelen je moet treffen om als je flessen gestolen worden of verbranden hiervoor gecompenseerd te worden. Zijn foto's dan voldoende, heb je aankoopbewijzen nodig, etc.

Kijkende naar Tussen Kunst en Kitsch hoor ik altijd dat de verzekerde waarde hoger is dan de aanschafwaarde. Hoe zit dat bij whisky?

Princess.

Re: Nieuwe Whisky verzekering 20 dec 2012 01:19 #56687

BracklaBoy schreef : Een verzameling van wat dan ook wordt niet als onderdeel van de inboedel gezien, en ook als de waarde makkelijk valt onder het max bedrag van je verzekering zullen ze bij schade niet uitkeren.
quote]

Hmm, ik heb mijn vrouw even geraadpleegd die als tussenpersoon werkt in de verzekeringen. Volgens mijn vrouw verschilt het per verzekeringsmaatschappij hoe ze daar mee om gaan. Bij ASR bijvoorbeeld zijn verzamelingen tot 15.000 euro meeverzekerd onder de inboedel. Daarboven moet je de waarde van de verzameling opgeven en wordt de premie daarop aangepast. Bij hele hoge bedragen dan kan het zijn dat er beveiligingeisen worden gesteld of dat er acceptatie problemen ontstaan (speciale voorwaarde etc) (dit verschilt weer per maatschappij).

Tip: Mocht er iets gebeuren moet je wel kunnen tonen dan je een verzameling had (bv met foto's)

Jelle

Moderators: BigBarrel
Tijd voor maken pagina: 0.454 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com