× Alles

file Whiskykenner van het Jaar

Meer
21 nov 2011 09:56 #51889 door whisky1967
Beantwoord door whisky1967 in topic Re: Whiskykenner van het Jaar
He Ewald,

Nogmaals van Harte, een mooie titel voor een terechte winnaar.

cheers & enjoy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
21 nov 2011 10:48 #51890 door staf
Beantwoord door staf in topic Re: Whiskykenner van het Jaar
Hey Ewalt,Gefeliciteerd man! dat is een mooie prestatie en een zomogenlijk nog mooiere prijs... Veel plezier in het hoge noorden!

groet,

Staf

Meer
21 nov 2011 16:43 - 21 nov 2011 21:16 #51897 door pouw
Beantwoord door pouw in topic Re: Whiskykenner van het Jaar
Ewald nogmaals gefeliciteerd met je prijs.
Hoop dat het net zo'n bijzondere reis wordt als die van Marlie, Piet, John en mij.

Grtz, Pieter

Bijlage:

Meer
21 nov 2011 21:07 #51906 door elindhout
Beantwoord door elindhout in topic Re: Whiskykenner van het Jaar
Gefeliciteerd Ewald en veel plezier

Meer
21 nov 2011 21:19 #51909 door EMalt
Beantwoord door EMalt in topic Re: Whiskykenner van het Jaar
Hi All,

Dank jullie voor alle felicitaties, hier op het forum, en ook zondagmiddag in de kerk. De adrenaline is nog steeds niet geheel weg moet ik bekennen. Ik begin nu ook pas echt te beseffen dat er zo'n mooie trip aan vast zit (van tevoren wilde ik daar niet teveel over nadenken ;)).

Ik kreeg onderstaand stukje over het festival nog opgestuurd, het zat bij de Haagse versie van het AD begreep ik. Best een groot stuk ingeruimd voor de quizz, dus Sietse het werkt prima qua promotie.

PS Sjoerd, idd bij de BTC één tegenstander minder ;). Maar de BTC gaat echt om nosen & Tasten en niet zozeer over feitjes, dus daar komen wellicht andere namen bovendrijven.

PS 2 Tom, ik vergeet zeker pen en papier niet.

DEN HAAG Een fles whisky voor het bedrag van 11.750 euro. Of er op het laatste moment nog een koper is gekomen, is onwaarschijnlijk. Maar distelleerderij Highland Parks had hem het afgelopen weekend wel in de aanbieding in de Grote Kerk.

Grote Kerk is drie dagen lang whisky-paradijs

Het zijn nog steeds allemaal mannen, maar whiskykenners bestaan niet meer exclusief uit buikige gepensioneerden met thuis een quilt in de kast. Opvallend veel jongeren bevinden zich onder de liefhebbers van deze sterke drank. In jeans en met piercing.

Dat laatste geldt niet voor de 41-jarige Ewald Lap, maar ook hij is nog relatief jong. En hij is ook degene die zich sinds gisteren whiskykenner van het jaar 2011 mag noemen. Toch goed voor een reis naar de Orkney-eilanden waar de Highland Park distilleerderij zich bevindt. Lap behoort, zoals hij vertelt, tot de vaste kring van het whiskycafé van Willem Hum, het grootste van Europa. En dat ligt, om precies te zijn, in Den Hoorn op Texel. Op eilanden is de whisky populair blijkt zo maar weer eens.

Welke Schotse distilleerderijen die nu nog bestaan, zijn voor 1800 opgericht? Welke gerstensoort hoort hier niet bij? Zomaar wat vragen die whiskyhandelaar en quizmaster Wouter Wapenaar de kandidaten voor de titel whiskykenner van het jaar voorschotelde.

De kandidaten moesten voordat het zover was, ook nog de test nosen en tasten glansrijk hebben doorstaan. Daarin werd hun geur- en smaakvermogen op de proef gesteld. Want goed ruiken, dat hoort er ook bij. Net als de wijnliefhebber behoort de de whiskydrinker zijn neus in het glas te steken.

Drie dagen lang bood de Haagse Grote Kerk onderdak geboden aan het internationale whiskyfestival. Duizenden liefhebbers dwaalden uren langs alle aanbieders van deze stoere mannendrank. Om hun nek een sleutelkoord met glas. Je kan hier stomdronken worden van alle gratis slokjes, maar dat dat niet gebeurt zegt wel iets over de whiskydrinker. Die komt niet voor de alcohol, maar uit pure belangstelling, zegt een lid van de Nederlandse Whisky Society, de grootste club in dat genre van Nederland. Zelf heb ik thuis vijftig à zestig flessen staan. Dat is niet veel, maar ik drink ze van mijn leven niet meer op. Zo werkt het, het gaat om het verzamelen.

De entree van dit Haagse festival bedroeg 45 euro. De meeste bezoekers waren daar dan ook klaar mee. Gemiddeld, zo schat men, gaven ze nog een tientje uit om heel dure whisky s te mogen proeven. De whisky s jonger dan 12 jaar konden gratis worden geproefd. En dat was de meerderheid van het aanbod. Hoe ouder, hoe duurder. En op den duur onbetaalbaar. Whisky s zijn net mensen.

Grtz,
EMalt

Whisky kenner van het jaar 2011 ;).
Bourbon & Rye enthusiast.

Meer
22 nov 2011 11:28 - 22 nov 2011 11:32 #51918 door WormTub
Beantwoord door WormTub in topic Re: Whiskykenner van het Jaar

Het zijn nog steeds allemaal mannen...

... meer exclusief uit buikige gepensioneerden met thuis een quilt in de kast...

En dat ligt, om precies te zijn, in Den Hoorn op Texel. Op eilanden is de whisky populair blijkt zo maar weer eens.

De entree van dit Haagse festival bedroeg 45 euro. De meeste bezoekers waren daar dan ook klaar mee.

De whisky's jonger dan 12 jaar konden gratis worden geproefd. En dat was de meerderheid van het aanbod.

Gelukkig niet gehinderd door enige kennis van zake zullen we maar zeggen... En de woordkeuze ... tja ... :unsure:

Meer
22 nov 2011 12:09 #51919 door elepelaar
Beantwoord door elepelaar in topic Re: Whiskykenner van het Jaar
He super Ewald! En dat terwijl je ook nog eens te boek staat als bourbonkenner, allround dus!!! :)

Tijd voor maken pagina: 0.282 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com