Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Alles
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Whisky opslag, ervaringen.

Whisky opslag, ervaringen. 31 aug 2010 23:32 #43049

• C_I
  • C_I's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Expert Spirit
  • Expert Spirit
  • Ontvangen bedankjes 5
Mijn ervaring met dit "gewichtige" onderwerp is dat het toch wel lastig kan zijn om de goede opslag te vinden. De meeste kasten zijn b.v. niet geschikt om het gewicht van meerdere flessen te kunnen dragen. Je ziet dan al meteen de planken vervaarlijk ombuigen. Stellingkasten kunnen beter zijn, maar hebben weinig uitstraling. Dan komt het neer op een op maat gemaakt ontwerp zoals b.v. Teun heeft.

Zelf had ik m'n whisky in een kast staan, maar die begon bekende symptomen te krijgen (kromme planken en deurtjes die niet willen sluiten). Dus wat ik dicht had in een open kast gezet om zo het gewicht te spreiden. Op zich beviel dit wel redelijk, en in een schap van de kast kon ik redelijk wat kwijt.

Na een kleine reoganisatie dacht ik een gedeelte te kunnen opslaan in kratjes/kisten, maar ik kwam wat bedrogen uit. De meeste kratjes zijn net de verkeerde maten en lopen soms schuin, zodat het inruimen een soort reuze-Tetris wordt. Het bleek niet efficienter dan zoals ik het in de kast had staan. Ik denk zelf nog m'n orginele kast aan te passen door een extra poot eronder te zetten, zodat planken weer rechter komen te staan, maar voorlopig laat ik alles zo. Een paar flessen idioot lang, zodat ze net niet onder planken passen en die moet ik dan weer ergens anders neerzetten. Ach, het houd je bezig.

En wat zijn jullie (positieve/negatieve) ervaringen met het opstellen c.q. opslaan van whisky?

Please Inloggen or Maak een account aan to join the conversation.

Re: Whisky opslag, ervaringen. 01 sept 2010 06:21 #43051

• Sjoerd
  • Sjoerd's Profielfoto
  • Platinum Spirit
  • Platinum Spirit
  • Ontvangen bedankjes 40
Ik heb gewoon bij de Zweedse meubel discounter een aantal Billy kasten gehaald en het daar ruim in neergezet. Als in, maximaal 9 of 10 flessen per plank en vooralsnog zie ik geen buigende planken enzo.

Zelf maken was voor mij op dat moment niet echt een optie,maar dit heeft mooi uitgepakt..

Re:Whisky opslag, ervaringen. 01 sept 2010 08:41 #43053

Toen ik mijn huidige woonplek betrok eind 1999 bestond deze oorspronkelijk uit een woongedeelte en slaapgedeelte naast een ruime badkamer en keuken. Aangrenzend aan de woonkamer bevond zich een slaapkamer die al snel tot eetkamer werd omgedoopt. Deuren er uit gehaald en een toog er in gezet.

Nadat ik er alleen voor kwam te staan werd na een tijd mijn interesse in whisky geboren en stonden mijn eerste flessen in een kast in de woonkamer, allengs groeide het aantal flessen gestaag en raakte de kast overvol.
Een soort van stelling gemaakt in de eetkamer er daar de flessen op uitgestald. Er kwam maar geen eind aan mijn verzamelwoede, op de meest onmogelijke plekken stonden flessen whisky er werd het lichtelijk onoverzichtelijk.

Ooit bij Teun terecht gekomen en zijn SM kelder bewonderd, met dit constant in mijn achterhoofd op een gegeven moment op een vrije zaterdag vroeg naar de houthandel gegaan en spullen aangeschaft. Bij Otopoets alles op maat gezaagd en naar mijn flat vervoerd om het een en ander in elkaar te zetten. Aan het eind van de middag alles voor de eerste keer van een kleurtje voorzien en dat de volgende ochtend herhaald. Doordat ik snel drogende verf had gebruikt kon ik zondagavond de flessen plaatsen.

Met een tevreden gevoel aan het eind van de avond op de bank neergeploft.
De maandag erop begonnen met verlichting aan te brengen en eind van die week was alles klaar.

Tot op de dag van vandaag geniet ik nog elke avond wanneer ik op de bank zit T.V. te kijken en een gedeelte van mijn whiskyroom uit mijn ooghoeken zie.

The place to be:
Bijlagen:

Groeten,
Sixty Dick.

www.sixtydick.nl

Re: Whisky opslag, ervaringen. 01 sept 2010 09:48 #43054

• Sandokan
  • Sandokan's Profielfoto
  • Platinum Spirit
  • Platinum Spirit
  • Ontvangen bedankjes 31
Sjoerd schrijft:

Ik heb gewoon bij de Zweedse meubel discounter een aantal Billy kasten gehaald en het daar ruim in neergezet. Als in, maximaal 9 of 10 flessen per plank en vooralsnog zie ik geen buigende planken enzo.

Zelf maken was voor mij op dat moment niet echt een optie,maar dit heeft mooi uitgepakt..

Van diezelfde fabrikant heb ik ook een kast in gebruik, hoewel ik niet meer weet of het de Billy, Björn of Benny is :silly: . De planken zijn in ieder geval lekker dik dus niets buigt door. Het enige probleem is dat de forse kokers van de liter-flessen Bowmore er niet in passen, dus die staan er noodgedwongen bovenop.

Het voordeel van deze open kast is wat mij betreft stof, want een koker mét stof vind ik veel mooier dan een zonder. Maar ik ben nog niet klaar, nee nee nee! Want wat wil nou het geval? De flessen kan ik veel makkelijker pakken nu omdat ik niet eerst deurtjes hoef te openen. En wat wil je als whisky-liefhebber nou nog meer :dry: ?

Als dit geen reklame voor die Zweedse meubel discounter is...

:woohoo:

Groet,

Sándor

"Een glaasje port, Ellen?"

Re:Whisky opslag, ervaringen. 01 sept 2010 14:22 #43061

• KSB66
  • KSB66's Profielfoto
  • Expert Spirit
  • Expert Spirit
  • Ontvangen bedankjes 4
We zijn hier gelukkig gezegend met een grote hal en daar staat nu een gedeelte van de verzameling in.
Ik heb de Markor,Billy(voor het glaswerk) en de Gorm(voor Jim Beam) van Ikea.
Maar die ene zit al bijna vol en ik wil eigenlijk wat anders maar ben er nog niet uit.
Voor de miniaturen heb ik zelf wat in elkaar geflanst.

Re:Whisky opslag, ervaringen. 01 sept 2010 15:14 #43067

• JayDie
  • JayDie's Profielfoto
  • Junior Spirit
  • Junior Spirit
  • Ontvangen bedankjes 1
sixty dick schrijft:

Tot op de dag van vandaag geniet ik nog elke avond wanneer ik op de bank zit T.V. te kijken en een gedeelte van mijn whiskyroom uit mijn ooghoeken zie.

Chique, Dick! Chapeau! :) Maareh... die kachel... geen invloed op je whiskies als die aan is... (voornamelijk voor de whiskies er direct boven)?

C_I schrijft:

Na een kleine reoganisatie dacht ik een gedeelte te kunnen opslaan in kratjes/kisten, maar ik kwam wat bedrogen uit. De meeste kratjes zijn net de verkeerde maten en lopen soms schuin, zodat het inruimen een soort reuze-Tetris wordt.

Kan me helemaal vinden in dit verhaal... :silly:

Ikzelf woon nu te klein om ze protificaal in een kast ergens neer te zetten. Ze staan daarom 'gewoon' in de kelderkast in een eigen hoekje...

Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Re:Whisky opslag, ervaringen. 01 sept 2010 17:10 #43078

• inhico
  • inhico's Profielfoto
  • Senior Spirit
  • Senior Spirit
  • Ontvangen bedankjes 0
Ook ik maak gebruik van Billy's uit Zweden. Ik heb weinig behoefte en niet de ruimte om alle flessen naast elkaar te zetten. Zolang ik de flessen maar kan vinden, vind ik het best.
Dat vinden was op een gegeven moment overigens wel een probleem. Dus staan nu de flessen 3 rijen dik op de schappen. Daar buigt geen schap van door.
Om nog enige esthetiek aan te brengen heb ik de Rare Malt's en Duncan Taylor's vooraan gezet. Daarachter staat alles op alfabetische volgorde.

Peter

Re:Whisky opslag, ervaringen. 01 sept 2010 17:43 #43080

Hier ook een Ikea (ben naam vergeten).
3 * 9 lessen per plan en zonder doorbuigen.
Met deurtjes anders ben ik verloren.

Maak ook gebruik van de techniek om de plank eronder zodanig te plaatsen dat in het midden de fles eronder redelijk strak staat zodat de druk over meerdere planken verdeeld wordt. Of zoiets.

Het is soms wel irritant dat sommige flessen/dozen zo hoog zijn. Bijvoorbeeld de Murray McDavids.

Princess.

Re:Whisky opslag, ervaringen. 01 sept 2010 19:17 #43082

De Billy's van de Ikea doen het goed.
Ik heb ook Billy's met glazen deurtjes.

Goed om te horen dat er 27 flessen op een plan kunnen ;)

Volgens het boekje zou een plank 20 kg moeten kunnen houden.

Jelle

• Pagina:
  • 1
  • 2
Moderators: BigBarrel
Tijd voor maken pagina: 0.231 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com