file Amrut Twitter Tasting - 22-09-2011

Meer
23 sept 2011 07:06 #51132 door Tom_MadMaster
Gisteren via Twitter met Ashok Chokalingam van de Indiaase Amrut distilleerderij en 6 andere whiskyliefhebbers, ergens op de wereld, een tasting via Twitter gehouden, een zgn. twasting.

In De Kiln is er een tijdje terug al iets over dit soort Social Media tastings gepubliceerd, maar voor degene die daar overheen hebben gelezen:
Het principe van een Twitter Tasting (twasting) is dat de organisator/distileerderij de samples rond een bepaalde distilleerderij/een bepaald thema per post toestuurt aan de deelnemers, waarna je ze gezamenlijk op een vooraf afgesproken datum/tijdstip gaat proeven en dan gelijktijdig via Twitter je proefnotities/bevindingen publiceert.

Hieronder de geproefde whiskies en mijn tasting notes:

Amrut Single Malt, 46%
Color/body: Pale gold, thin legs
Nose: Crabmeat, vanilla, fresh wood, banana, exotic fruit, chestnut
Palate: Spicy wood, liquorice root, chestnut again, a little laurel
Finish: Medium, orangepeel, fresh grass, a little rubber at the end

Amrut Intermediate Sherry Matured, 57.1%
Color/body: Gold, like glue on the inside of the glass
Nose: Nose: Wet leaves, chocolate, cherries, orange, some pears, vanilla, icing sugar
Palate: Sweet, spicy sherry, chocolate, liquorice, vanilla, plums, mango, white pepper, some anise
Finish: Long, pepper, spicy cookies, hints of cinnamon, dark chocolate

Amrut Mystery Malt, 62%
Color/body: Amber, thin, fast legs
Nose: Sweet syrup, pinewood, exotic fruit (papaya, mango, banana), sherry, hints of wine/grapes must, chocolate, shortbread
Palate: Sweet wine, smooth, roasted bacon, some coconut, dark chocolate, wood (tanine), hay
Finish: Slowly fading away, still sweet & fruity, a little wet soil, lovely!!

Amrut Fushion, 50%
Color/body: Strawgold, thin long legs, seems oily to me
Nose: Lightly peated and some smoke, vanilla, hints of citrus & coconut, some nutmeg & glue
Palate: Sweet syrup, white pepper, a bit smoke,fresh floral leaves, less peated as I thought it would be, milk chocolate
Finish: Long, fresh grass & wood, herbal, creamy

Amrut Peated, 46%
Color/body: Strawgold, thin slow legs
Nose: Peat, hints of tar, floral, smoked fish, vanilla
Palate: Some peat/more tar, meat gravies, white pepper + mint = peppermint, creamy
Finish: Long, mint keeps hanging on, fresh grass, sal ammoniac once again

De Amrut Mystery Malt was een geweldige whisky (gisteren unaniem verkozen tot de beste in dit rijtje), waarover we niet meer te horen kregen dat deze 62% alcohol bevat en dat 'ie in zeer beperkte oplage rond Kerst in de winkels verkrijgbaar zal zijn.

Al met al wederom een geslaagde t(w)asting, de volgende, met een nog onbekend thema, zal medio oktober plaatsvinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
23 sept 2011 11:59 #51134 door EMalt
Hoi Tom,

Ik gok dat jullie Mysterie Malt wel eens de Portonova kan zijn (wel kleine afwijking %).

De Portonova stond iig al op mijn lijstje.

Grtz,
EMalt

Whisky kenner van het jaar 2011 ;).
Bourbon & Rye enthusiast.

Meer
23 sept 2011 12:44 - 23 sept 2011 12:46 #51135 door Tom_MadMaster
Gisteren met Gal Granov uit Israel ook al tot de conclusie gekomen dat die Mystery Malt hoogstwaarschijnlijk een portrijping had.
We kenden alleen de officiële naam van deze botteling nog niet, dus dank voor de info! :)

Die 92 punten waardering van Dominic Roskrow begrijp ik wel...

Meer
26 sept 2011 13:20 #51144 door Sandokan
Leuk, zo'n tasting. Het opnemen van de legs in de review van een whisky vind ik trouwens en goeie; voegt letterlijk en figuurlijk een dimensie toe die ik persoonlijk heel bruikbaar vind!

Groet,

Sándor

"Een glaasje port, Ellen?"

Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com