file Bevindingen van een beginner

Meer
23 mrt 2011 19:34 #48203 door Erwin
Ik dacht: "Laat ik eens opschrijven hoe een beginnende whiskydrinker alles ervaart."

Ik ben 48 jaar en heb in mijn leven natuurlijk zat gewone supermarkt whiskietjes naar binnen geslobberd. Sinds een ruim half jaar ben ik er serieuzer mee bezig gegaan.

De liefde begon toen ik een mooie fles single malt Speyside op mijn pad vond. Ik weet niet eens meer precies hoe dit flesje heette maar hij smaakte prima en een gesprek met de plaatselijke slijter wekte mijn verdere belangstelling.

Ik ben me uitgebreid gaan verdiepen in het productieproces, de geschiedenis, de verschillende regio's, de smaken die in algemene zin horen bij elke soort en de unieke verschillen.

Ook heb ik me een hele zooi termen eigen gemaakt. ik wist tot voor kort niet wat "Cask Strength" betekende, wist amper hoe een stookketel er uit zag en had geen idee hoe je in godsnaam turf-smaak aan een vloeistof moet toevoegen (en dat dan vervolgens nog lekker te vinden óók...)

Ook heb ik veel commentaren gelezen, allerlei tasting notes, prijzen vergeleken, alle slijterijen bezocht, bij een paar proeverijen geweest, kortom: Mijn kennis, in theorie althans, kreeg een wat waardiger niveau.

Ik voelde me al gauw aangetrokken tot de stoere drankjes. Single malt en dan vooral uit Islay. Robuuste whisky's met imponerende kwalificaties zoals "turfmonster" en zo al dan niet vergezeld van mooie medailles.

Een fles Bunnahabhain 12yr werd al vlot aangeschaft, om de vriendelijke prijs en de geweldige aanbeveling van Ralfy, die op Youtube wel een hele prachtige serie heeft gemaakt.

Ge-wel-dig!!!

Wát een smaak! Een prachtige neus vol, een explosie van smaak op de tong en een hele lange warme afdronk.

Ik dacht dus dat ik mijn topper wel gevonden had maar mijn interesse ging ook steeds meer uit naar de échte Islay.... (Bunna is dat ook maar heeft geen peat....)
Bruichladdich, Ardbeg, Laphroig, namen waar ik tot voor kort nog nooit van gehoord had belandden hoog op mijn verlanglijstje.

Volgende keer ga ik wel verder met mijn amateur-zoektocht. Ik heb ondertussen nog een stuk of 10 soorten geproefd en mijn smaak evolueert, ik kom terug op bepaalde smaken, herwaardeer en heroverweeg en kom er steeds meer achter dat dé ideale whisky niet bestaat..... omdat de gelegenheden, het voedsel, het moment of de stemming mede bepalen...

:)

PS: Ik hou me aanbevolen voor tips... B-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
23 mrt 2011 19:41 #48204 door elepelaar
Beantwoord door elepelaar in topic Re:Bevindingen van een beginner
Hierbij de belangrijkste tip... geniet!
Als goede tweede... wordt lid van de US en schuif gezellig aan bij het grandioze US-feestje op 29 mei, waar je een grote verscheidenheid aan whisky's kan proeven!
:)

Eric

PS. Misschien is er ook bij jou in de buurt binnenkort een regioproeverij... dus laat even weten waar je vandaan komt (lekker, leuk en vooral gezellig)

Meer
23 mrt 2011 20:39 #48208 door WormTub
Beantwoord door WormTub in topic Re:Bevindingen van een beginner
Hoi Erwin,

ik kan me van harte bij Eric aansluiten, het genieten voorop, maar daar ontbreekt het volgens mij niet aan als ik zie hoe je reageerde op je eerste ervaring met de Bunna. Je bent lekker op weg en hebt iig de neiging om verder te kijken dan dat wat je kent en dat is natuurlijk positief.

Misschien is het ook een keer een idee een festivalletje te bezoeken, zoals de WFNN dit weekend. Daar is een keur aan whisky's te vinden die je dan kunt proberen. Het is dan verstandig kleine beetjes te nemen en niet al het ingeschonkene op te drinken, anders haal je het einde van de sessie niet. Nog een handigheidje: drink genoeg water. Na elk glas whisky een vol glas water doet het voor mij persoonlijk altijd goed. En ga lekker door je horizon te verbreden en durf ook buiten de voor jou bekende paden te treden. Een onbekende naam kan een uiterst mooie ervaring worden, maar ook heel erg tegenvallen. Laat je daardoor niet afschrikken en blijf proberen, want er kunnen juist ook hele mooie bottlingen tussen zitten.

Keep drammin'

Meer
23 mrt 2011 21:29 #48213 door Tomatin
Beantwoord door Tomatin in topic Re:Bevindingen van een beginner
Hallo Erwin!

Als je van Bunnahabhain houdt kan ik je van harte hun geturfde variant aanraden. De Bunnahabhain Toiteach heeft alle mooie kanten van het vertrouwde, en toch een lekkere 'bite' van een vleugje turf. Ik vond het een verrassende whisky, hoewel het niet te vergelijken is met de overbekende turfmonsters zoals Laphroaig of Lagavulin.

Proost!

At last I have found it!

Meer
23 mrt 2011 23:57 #48218 door Erwin
Beantwoord door Erwin in topic Re:Bevindingen van een beginner
Dat zijn mooie reacties waar ik wat mee kan!

Ik kom uit Meppel en in Meppel zelf is op whisky gebied niet veel te beleven. Maar Zwolle is ook niet ver weg en dat is ook een hele mooie stad...

Ik ga inderdaad vooral genieten. Ontdekken.

Momenteel zit ik achter een Glenlivet 12 yr die mooi gebalanceerd smaakt. Misschien wel de meest allround whisky en dat bedoel ik vooral niet negatief. Veel goeds van alles bedoel ik daarmee. Ik ga ook zeker de Glenlivet 18 yr kopen, die schijnt nog een slagje mooier te zijn.

Maar los van alles.... wat is een goed glas whisky toch een prachtige ervaring...

Alsof je het beste van Moeder Aarde in geconcentreerde vorm tot je mag nemen.... ;)

Meer
23 mrt 2011 23:59 #48219 door Erwin
Beantwoord door Erwin in topic Re:Bevindingen van een beginner
Tomatin schrijft:

Hallo Erwin!

Als je van Bunnahabhain houdt kan ik je van harte hun geturfde variant aanraden. De Bunnahabhain Toiteach heeft alle mooie kanten van het vertrouwde, en toch een lekkere 'bite' van een vleugje turf. Ik vond het een verrassende whisky, hoewel het niet te vergelijken is met de overbekende turfmonsters zoals Laphroaig of Lagavulin.

Proost!

Stond al op mijn lijstje maar door dit commentaar schuift hij een paar plaatsjes op wat betreft prioriteit.

;)

Meer
24 mrt 2011 00:11 #48220 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re:Bevindingen van een beginner
Hoi Erwin,
Van harte welkom op het Levenswater-forum. Mijn tip (nummer drie of zo na bovenstaande tips) blijf vooral nieuwe whisky's uitproberen, ook als ze enorm afwijken van wat je weet dat je lekker vindt. Een leuk begin is misschien de regionale club-tasting in café de Hete Brij in Zwolle. Zelf een fles meenemen en die onherkenbaar aanbieden. Wel eerst even lid worden! Zie verder hier: Regionale proeverij Noord-NL (Zwolle) 5 april 2011 .

Roel

P.S. Van alle turfmonsters is de Laphroaig Quarter Cask wel mijn favoriet.

Meer
24 mrt 2011 21:11 #48256 door bdijkslag
Beantwoord door bdijkslag in topic Re:Bevindingen van een beginner
Roel schrijft:

Wel eerst even lid worden!

Lid worden hoeft niet, maar het is wel zo dat bij het maximum aan deelnemers leden van de US voorrang krijgen. Dus Erwin; gewoon aanmelden.....

Maar lid worden van de US biedt natuurlijk nog meer voordelen; de Kiln, de korting met de ledenpas, whiskyfeesten, etc.....

Bennie

Tijd voor maken pagina: 0.263 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com