file Blended whisky

• Kees Geritsen
  • Kees Geritsen's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
02 feb 2006 08:47 #2418 door Kees Geritsen
Beantwoord door Kees Geritsen in topic Antwoord:Blended whisky
whiskywillem schrijft:

maar eerst maar eens de FUST van de grond krijgen

Precies Willem,

En naar ik hoop staat onze eerste F.U.S.T. eerder in het teken van de persoonlijke kennismaking, dan in het teken van strak in het pak; vanachter een houten tafel proefnotitities schrijven.
Ik wil nu wel eens weten, welke personen er achter al deze Usernamen zitten.
Lijkt me leuk, die over van alles en nog wat te spreken. :)
En natuurlijk zullen er onder ons ook zijn, die meteen de aanwezige whiskys zullen determineren en scoren.
(Ook Altijd leuk voor later op deze site! ;) )
Gezelligheid is in ieder geval voor mij de Magic word.

Slainthe mhath,
Kees Geritsen.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
02 feb 2006 09:06 #2420 door Marcel Bol
Beantwoord door Marcel Bol in topic Antwoord:Blended whisky
Amel,

Leuk je hier te zien op het forum.

We weten van elkaar wel zo ongeveer wie in de whiskyhandel zit en wie niet. Zo weet iedereen wel dat ik als hobby whisky importeer, maar wat Willem al schrijft is waar, het blijven persoonlijke meningen die hier op het forum staan.
En geen commerciële.

Vandaar ook persoonlijke verwijzingen naar goedkope aanbiedingen bij ook andere slijters dan Van W. te A.

Maar leuk te zien dat je hier actief bent als mede bestuurslid van de US.

Marcel

• Elgin boy
  • Elgin boy's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
03 feb 2006 17:55 #2543 door Elgin boy
Beantwoord door Elgin boy in topic Antwoord:Blended whisky
whiskywillem schrijft:

God, Gozer, Jij Ook Hier!!!

Eindelijk, zeg. Het moest even duren voor mijn kwartje viel, maar nu ben ik blij je te zien. Een van de meest talentvolle verkopers van de mooiste slijterij van holland. Smak Smak:kiss: :P :)

Tot in groningen he

Tot later,
Willem

Begrijp niet waarom hij welgekust word !!!!!
zal U hier zeker op aanspreken in Groningen

• Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
03 feb 2006 18:58 #2544 door Hank
Beantwoord door Hank in topic Antwoord:Blended whisky
Elgin boy schrijft:

whiskywillem schrijft:

God, Gozer, Jij Ook Hier!!!

Eindelijk, zeg. Het moest even duren voor mijn kwartje viel, maar nu ben ik blij je te zien. Een van de meest talentvolle verkopers van de mooiste slijterij van holland. Smak Smak:kiss: :P :)

Tot in groningen he

Tot later,
Willem

Begrijp niet waarom hij welgekust word !!!!!
zal U hier zeker op aanspreken in Groningen

Ik heb wel even zitten zoeken, maar niet kunnen vinden wie God, Gozer is. Een Groningse Grootheid?

Meer
10 apr 2006 12:45 #5250 door Caledonians
Beantwoord door Caledonians in topic Antwoord:Blended whisky
Marcel Bol schrijft:

Zo heette de blend tot voor kort. Ik geloof dat hij nu Private Reserve heet. Is een uitstekend drinkbare blend met veel smaak.

Marcel weet jij misschien welke malts er zijn verwerkt in de Adelphi Private Stock blend? Ben ik erg benieuwd naar aangezien ik deze blend erg kan waarderen...

Meer
10 apr 2006 16:50 #5254 door Marcel Bol
Scott,

Ik weet het niet zeker, maar ik zal het navragen in Schotland. Misschien willen ze het recept vrijgeven.

Marcel

• Kees Geritsen
  • Bezoeker
  • Bezoeker
11 apr 2006 14:36 #5281 door Kees Geritsen
Kan iemand mij vertellen, hoe lang blended whiskys op vat liggen?
(ongetwijfeld verschilt dit ook weer per botteling. Maar is er een gemiddelde aan te geven?)

Slainthe mhath.
Kees Geritsen.

Bijlagen:

Meer
11 apr 2006 16:59 #5287 door Marcel Bol
Kees,

Een blend ligt normaal gesproken niet op vat.

De single malts en de grain whisky's die worden gebruikt in de blend worden apart gerijpt en na vermenging meestal direct gebotteld.

Er zijn hier een paar uitzonderingen op die na menging de whisky enige maanden laten huwen (marriage), meestal in grote tanks, en niet op vat.

Dit geldt voor 99,9% van de blends. Echte uitzonderingen hierop zijn zeldzaam, maar ik ken voorbeelden van bijzondere blends die op een jonge leeftijd zijn gehuwd en daarna op vat zijn verder gerijpt. Een voorbeeld hiervan is de Adelphi Ben Nevis blend. Een blend van zowel malt als grain whisky gedistilleerd bij Ben Nevis, na 5 jaar rijping gehuwd en daarna nog 30 jaar verder gerijpt. Zo zijn er nog wel een paar voorbeelden.

Als er een leeftijd op de fles van de whisky staat is dit de minimum leeftijd van alle whisky. Eeen Johnnie Walker Black Label vermeldt 12 jaar op het label. Dit betekent dat alle whisky, dus ook de grain minstens 12 jaar heeft gerijpt. Er zitten dus ook oudere whisky's in verwerkt, maar nooit jongere.

Rijping heeft echter apart plaatsgevonden, en niet na blending.

Algehele consensus bij Master Blenders leert dat verder rijping na huwelijk niets toevoegd aan smaak en karakter van de blend.

Marcel

• Kees Geritsen
  • Bezoeker
  • Bezoeker
11 apr 2006 20:18 #5292 door Kees Geritsen
Marcel Bol schrijft:

Kees,

Er zijn hier een paar uitzonderingen op die na menging de whisky enige maanden laten huwen (marriage), meestal in grote tanks, en niet op vat.

Echte uitzonderingen hierop zijn zeldzaam, maar ik ken voorbeelden van bijzondere blends die op een jonge leeftijd zijn gehuwd en daarna op vat zijn verder gerijpt. Een voorbeeld hiervan is de Adelphi Ben Nevis blend. Een blend van zowel malt als grain whisky gedistilleerd bij Ben Nevis, na 5 jaar rijping gehuwd en daarna nog 30 jaar verder gerijpt. Zo zijn er nog wel een paar voorbeelden.

Algehele consensus bij Master Blenders leert dat verder rijping na huwelijk niets toevoegd aan smaak en karakter van de blend.

Marcel

Hallo Marcel,

Het ging mij bij mijn vraag natuurlijk om de blended whiskys (de uitzonderingen) die wel op vat hebben gelegen.
Bovenstaande wilde ik graag weten.
Maar roept bij mij meteen weer vragen op.
Want als de algehele consensus is, dat verder rijpen na huwelijk niets toevoegd aan de smaak en het karakter van de blend, dan vraag ik me af waarom dat bij de bovengenoemde Adelphi Ben Nevis blend wel gebeurd?
(Ik kan me overigens ook maar moeilijk voorstellen dat 30 jaar op vat rijpen niks toevoegt? Overigens om wat voor soort vat gaat het hierbij Marcel?)

Slainthe mhath.
Kees Geritsen.

Bijlagen:

Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com