file Rijtje Rosebank

Meer
20 dec 2008 22:34 #30182 door tokkie
Rijtje Rosebank werd gestart door tokkie
Mijn enige ervaring met dit type whisky was tot voor kort de rosebank cask 494 G&M reserve 58.8%. Onlangs op een proeverij een Rosebank 18y 46% van Berry’s. Beiden kunnen en konden mij niet bekoren. Op basis van deze twee had ik dan ook zo iets van dit kan nooit mijn whisky worden of iets dat ik lekker kan vinden. Ik had zelf nog een dichte fles Rosebank F&F in de kast staan, maar ik dacht voor dat die open gaat wil ik er toch meer proeven anders gaat deze fles mooi de verkoop in.

Vanavond dan toch geleerd dat je meer moet proeven alvorens een mening te ventileren over een bepaalde whisky en/of distilleerderij.

Tijdens het ophalen van mijn clubbotteling in Hilversum kreeg ik na een email/pms wisseling met SixtyDick met een sampleruilvoorstel een vijftal Rosebank samples toegestopt. Zijn reactie was ga nu Rosebank maar eens ontdekken en laat me weten wat je er van vind. Nu bij deze dan.

Als eerste de fles F&F is open gegaan en misschien is het nog wel de lekkerste ook in het rijtje. De volgende kwamen in het glas

1. Rosebank Signatory vintage 1989 43% 13y 1989 bott 2002 casl 727 bottle 394 of 427

Leuke starter

2. G&M 54,4 16y dist 1991 bott 2008 cask 2095 refill bourbon

Gelet op mijn eerdere ervaring met eentje van G&M had ik zo’n mijn twijfels. Maar wat lekker is dit. De bourbon heeft hier hele mooie invloeden gehad.

3. Berry’s 46% 15 dist 1990 bott 2005 cask 1518 t/m 1520

Dit vond ik de minste van de samples die ik van Dick had gekregen maar nog altijd klasse beter dan de 494 van G&M

4. The Clydesdale 17y 56.3 dist 1991 bott 2008

Ik heb al een paar clydesdale bottelingen geproefd en hetgeen mij opvalt is dat ik er altijd iets van een kauwgomzoetigheid in terug vind. Ik liet deze aan mijn zoontje ruiken en die zei naast citroen ook kauwgom te ruiken Altijd leuk om te horen wat kinderen er in ruiken.
Vond deze wel aangenaam

5. Adelphi 53.3% 14y 1991 bott 2006 cask 2022

Ja met zijn cs geen bijtertje maar een soepele frisse citrusachtige whisky. Erg lekker

Daarna

Toch mijn eigen botteling G&M 484
Ik kan het niet lekker vinden. Blijft een bijtertje op de tong. Totaal niet vergelijkbaar met de rest. Maar wel in de verte door de alcohol heen herkenbaar alszijnde Rosebank. Er kwam wel iets herkenbaar terug wat ik ook in de overige whisky’s proefde

Als laatste de F&F geproefd.

Mooie zoetige frisse whisky.

Ik heb geen uitgebreide notities gemaakt. Dat laat ik graag aan andere over. Heb me inmiddels meer toegelegd.
Mja
Okee
Lekker
Erg lekker
Die moet ik zeker hebben.

Mijn dank gaat uit naar Dick voor het mogelijk maken van het uitbreiden van mijn smaaksensaties op het gebied van de Rosebank whiskys. Zit zeker lekker spul tussen. Uit jouw samples gaat mijn voorkeur uit naar De Adelphi en G&M botteling gevolgd door de Clydesdale.

Ja ik ben blij deze kans te hebben gehad want nu heb ik toch ook een lekkere Rosebank in de kast staan in de vorm van de F&F botteling. Ga me daar er nog één van inschenken.

Slainthe Math

Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
21 dec 2008 11:45 #30184 door Frank Huisman
Beantwoord door Frank Huisman in topic Re:Rijtje Rosebank
Hoewel ik persoonlijk lang niet alles van Rosebank lekker vindt, is het doodzonde geweest om de tent dicht te gooien ten faveure van een andere Lowland-destilleerderij.

De mooiste Rosebanks voor mij waren tot nog toe de 20yo Rare Malts en de 13yo van Jack Wiebers (Scottish Castles)maar er zijn nog véél mooiere in de omloop zo hoorde ik.....

Ik heb op het afgelopen Limburg-festival de man die de uiteindelijke beslissing heeft genomen om Rosebank te sluiten, van dichtbij gezien. En het scheelde niet veel of...ik had hem gedwongen een fles Loch Dhu leeg te drinken voor zijn actie :evil:

FH.

Vreemde Duitser, mooie dingen.......

Meer
23 juni 2009 20:31 #33369 door Bowmore and more
Beantwoord door Bowmore and more in topic Re:Rijtje Rosebank
Heb in mijn proeverijen vaker de vrij jonge Rosebank (9Yrs) van Aberdeen gebruikt. Door zowel ervaren drinkers als beginners wordt deze botteling gewaardeerd. Ikzelf kan deze botteling door zijn frisse karakter als aperitief ook goed waarderen

Meer
23 juni 2009 20:52 #33371 door Sjoerd
Beantwoord door Sjoerd in topic Re:Rijtje Rosebank
Ik heb tot nu toe eigenlijk best een serie Rosebanks geproefd, en behalve een paar waar ik echt niks aan vond zitten er veel lekkere bij. De F&F is inderdaad heel erg lekker, maar ook de 20 Rare Malt 1981 is bijzonder goed. Veel beter dan de 22 jarige uit hetzelfde jaar, al zeg ik het zelf. Ik heb ook nog een Blackadder Rosebank 16 in de kast, waar ik ook erg verzot op ben...

Jammer dat je met 'de verkeerde' Rosebank begonnen bent, ze worden steeds duurder en duurder...

Meer
24 juni 2009 00:40 #33383 door gadeweerd
Beantwoord door gadeweerd in topic Re:Rijtje Rosebank
Bowmore and more schrijft:

Heb in mijn proeverijen vaker de vrij jonge Rosebank (9Yrs) van Aberdeen gebruikt. Door zowel ervaren drinkers als beginners wordt deze botteling gewaardeerd. Ikzelf kan deze botteling door zijn frisse karakter als aperitief ook goed waarderen

Top botteling! mooie prijs/qualiteit voor drie tientjes!

Meer
24 juni 2009 01:35 #33384 door tokkie
Beantwoord door tokkie in topic Re:Rijtje Rosebank
Sjoerd schrijft:

Jammer dat je met 'de verkeerde' Rosebank begonnen bent, ze worden steeds duurder en duurder...

:cheer: inmiddels een paar maanden verder, wat wijzer, nog niet ouder maar wel een paar samples Rosebank verder. En inderdaad gewoon met de verkeerde gestart. Ik ben er inmiddels achter dat er weldegelijk lekkere bottelingen tussen zitten. Onlangs een Cadenhead geproefd welke ook lekker was.
Ga zeker die van Aberdeen nog eens ergens proberen te scoren.

Bedankt voor alle reacties

Grtz

Peter:)

Meer
24 nov 2009 00:42 #36253 door BracklaBoy
Beantwoord door BracklaBoy in topic Re:Rijtje Rosebank
Wat vond je eigenlijk van de Rosebank 1974 OMC voor The Whisky Fair?

Meer
24 nov 2009 07:02 #36254 door tokkie
Beantwoord door tokkie in topic Re:Rijtje Rosebank
Hoi Arno,

Die vond ik lekker, niet mijn topper van die avond. Vol van sherry smaak zonder dat dit overheersend werd in de termen van rubber etc. Absoluut niet. Lekker fris, soepel vooral fruitig wegdrinkend. In hetgeen ik tot op heden van Rosebank heb geproefd zeker een van de betere zo niet de beste.

Groet

Peter

Meer
24 nov 2009 12:39 #36260 door BracklaBoy
Beantwoord door BracklaBoy in topic Re:Rijtje Rosebank
Mooi dat die iig gesmaakt heeft, ik vind Rosebank nl meestal wel lekker en interessanrte distillery.

Kom je 11 december trouwens weer?

Groet, Arno

Tijd voor maken pagina: 0.224 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com