file Springbank 12 y/o, 100 proof, 57,1% (Samaroli)

Meer
13 okt 2010 21:30 #44116 door Sandokan
Komt dat effe goed uit, want deze rubriek is nog helemaal leeg? Hoe is het mogelijk :poing: !!?

Enfin :silly: .

Een hele tijd geleden alweer was Anton (AvK) er in geslaagd om een fles van de beroemde 12 y/o 100 proof Springbank van Samaroli op de kop te tikken, en hij was meteen bereid een bottleshare te doen :) . Over deze botteling had ik toen al zoveel gehoord en gelezen dat ik niet hoefde te twijfelen en meteen een sample bestelde.
Het heeft behoorlijk lang geduurd voordat ik een mooi moment vond om het sample te proeven, want je wilt natuurlijk graag dat je smaakpapillen een beetje in orde zijn op zo'n veelbelovend moment ;) !

Welnu, om dit gezever niet te gek lang te maken: Afgelopen zondag, 10-10-10 (is echt puur toeval), was het zover...

Nog even de details van de botteling:

Springbank 12 y/o, 100 proof, DB, fles 162 van 2400, 57,1%, "Imported by Samaroli"

Mijn bevindingen:

kleur
Full gold (heb alleen een Engels-talig lijstje, vandaar). Wat direct opvalt is de enorme viscositeit in het glas. De druppeltjes komen bijna als suikerstroop naar beneden, zo dik en geconcenteerd lijkt de whisky!

neus
Enorm intens en zelfs iets assertief, veel hout. Dennenhars, Mon-Cheri, sandalwood (als in de wierookstokjes) en iets wat lijkt op wat je ruikt als je vlak langs de branding over het strand loopt. Wat me opvalt is dat ik dat wat ik doorgaans toch associeer met Springbank, rook-kasachtig-cocos, niet waarneem. Super geconcentreerd in ieder geval!

smaak
Oh jee... dit smaak super! Pecan noten, cacao, beetje rook, leer, pijptabak, kersen, maar dan in het kwadraat... De bijna cliché lekkere aroma's die ik associeer met een goeie sherry botteling vind ik hier terug. De kwaliteit zit 'm hier volgens mij ook met name in het hout. Ik betwijfel of ik blind Springbank zou herkennen; ik ben bang van niet. Ach, lekker belangrijk... dit is gewoon genieten, hoe je het ook wendt of keert!

finish
Ontzettend lang, zacht en aangenaam. Een vervolg op de smaak en ebt echt heel langzaam weg, maar ik neem geen ontwikkeling naar andere aroma's waar (kom ik later op terug).

balans
Verdeel ik altijd tussen - jawel - balans én complexiteit.
De balans is heel mooi, hoewel er naar mijn mening - als ik heel kritisch ben - een flintertje teveel aan hout in zit. En dat al na 12 jaar... en let wel, dat beetje teveel aan hout gaat in de totale smaaksensatie nergens over.
De complexiteit vind ik iets boven gemiddeld, dus zeker niet overweldigend. Maar dat mag je wellicht ook niet verwachten na 12 jaar? Dat laatste is wel datgene wat mij ervan weerhoud om hier totaal lyrisch over te zijn. Datgene wat ik meestal waarneem bij zeer oude whiskies, die jou op het moment dat je ze drinkt meenemen op een smaakreis, heb ik bij deze whisky niet ervaren. Maar qua intensiteit / geconcentreerdheid aan smaak is dit de grootste krachtpatser die ik ooit heb geproefd. En gewoon heel erg lekker natuurlijk!

Als ik de onderdelen afzonderlijk waardeer:

neus 23
smaak 24
finish 24
balans 23

totaal: 94 punten

Zo, dat was 'm dan. Anton nogmaals bedankt dat je deze whisky wist te bemachtigen: Graag tot een volgende grootheid :) !

Groet,

Sándor

"Een glaasje port, Ellen?"
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PunxsutawneyPhil

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
13 okt 2010 21:42 #44117 door EMalt
En met water :huh: ?

Grtz,
Emalt

Whisky kenner van het jaar 2011 ;).
Bourbon & Rye enthusiast.

Meer
13 okt 2010 22:02 #44121 door Sandokan
Heb ik niet gebruik Ewald. Door het nemen van piepkleine slokjes probeer ik dit doorgaans op te lossen (ik had trouwens ook maar 2cl).

"Een glaasje port, Ellen?"

Meer
13 okt 2010 22:16 #44124 door Tomatin
Je hebt een mooie zondag gehad Sandor!

Ik heb destijds ook een sample van Anton gekocht. Ooit met kerst voor het eerst geproefd, en een toepasselijker gelegenheid was niet te vinden voor deze legendarische topper. Echt een powerwhisky van de bovenste plank.

De tweede keer dat ik deze geweldenaar mocht proeven was tijdens een bezoek aan de Springbank distilleerderij. In het bijzijn van Peter Currie, goede vrienden en talloze vaten prachtig distillaat was dat een ervaring die niet snel te overtreffen is. Op dat moment absoluut 100 punten :)

At last I have found it!

Meer
14 okt 2010 21:15 #44175 door Glenenz
Ik heb deze whis een keer mogen proeven in Groningen tijdens het whiskyfestival :woohoo: en ik moet zeggen, hij blijft een van mijn all time favorites. Het glas heb ik niet omgespoeld.
Op de terugreis in de trein heb ik mijn neus niet meer uit het glas gehad.
Moet een komisch gezicht zijn geweest. www.levenswater.nl/components/com_kunena...emoticons/woohoo.gif

Meer
16 okt 2010 13:02 #44227 door Dr.Nose
Glenenz schrijft:

Ik heb deze whis een keer mogen proeven in Groningen tijdens het whiskyfestival :woohoo: en ik moet zeggen, hij blijft een van mijn all time favorites. Het glas heb ik niet omgespoeld.
Op de terugreis in de trein heb ik mijn neus niet meer uit het glas gehad.
Moet een komisch gezicht zijn geweest.

Dit is iets wat ik dagelijks doe...Bijna iedere avond neem ik een dram en spoel het glas pas de volgende dag af, omdat ik de geuren nog steeds aangenaam/lekker vind (de volgende dag), na verdamping van het eventuele restant!

Vaak ruikt het anders dan de eerste keer.

Het mag duidelijk zijn dat de avond daarvoor een betere belevenis was...
:)

Emiel

Tijd voor maken pagina: 0.330 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com