Komt dat effe goed uit, want deze rubriek is nog helemaal leeg? Hoe is het mogelijk

!!?
Enfin

.
Een hele tijd geleden alweer was Anton (AvK) er in geslaagd om een fles van de beroemde 12 y/o 100 proof Springbank van Samaroli op de kop te tikken, en hij was meteen bereid een bottleshare te doen

. Over deze botteling had ik toen al zoveel gehoord en gelezen dat ik niet hoefde te twijfelen en meteen een sample bestelde.
Het heeft behoorlijk lang geduurd voordat ik een mooi moment vond om het sample te proeven, want je wilt natuurlijk graag dat je smaakpapillen een beetje in orde zijn op zo'n veelbelovend moment

!
Welnu, om dit gezever niet te gek lang te maken: Afgelopen zondag, 10-10-10 (is echt puur toeval), was het zover...
Nog even de details van de botteling:
Springbank 12 y/o, 100 proof, DB, fles 162 van 2400, 57,1%, "Imported by Samaroli"
Mijn bevindingen:
kleur
Full gold (heb alleen een Engels-talig lijstje, vandaar). Wat direct opvalt is de enorme viscositeit in het glas. De druppeltjes komen bijna als suikerstroop naar beneden, zo dik en geconcenteerd lijkt de whisky!
neus
Enorm intens en zelfs iets assertief, veel hout. Dennenhars, Mon-Cheri, sandalwood (als in de wierookstokjes) en iets wat lijkt op wat je ruikt als je vlak langs de branding over het strand loopt. Wat me opvalt is dat ik dat wat ik doorgaans toch associeer met Springbank, rook-kasachtig-cocos, niet waarneem. Super geconcentreerd in ieder geval!
smaak
Oh jee... dit smaak super! Pecan noten, cacao, beetje rook, leer, pijptabak, kersen, maar dan in het kwadraat... De bijna cliché lekkere aroma's die ik associeer met een goeie sherry botteling vind ik hier terug. De kwaliteit zit 'm hier volgens mij ook met name in het hout. Ik betwijfel of ik blind Springbank zou herkennen; ik ben bang van niet. Ach, lekker belangrijk... dit is gewoon genieten, hoe je het ook wendt of keert!
finish
Ontzettend lang, zacht en aangenaam. Een vervolg op de smaak en ebt echt heel langzaam weg, maar ik neem geen ontwikkeling naar andere aroma's waar (kom ik later op terug).
balans
Verdeel ik altijd tussen - jawel - balans én complexiteit.
De balans is heel mooi, hoewel er naar mijn mening - als ik heel kritisch ben - een flintertje teveel aan hout in zit. En dat al na 12 jaar... en let wel, dat beetje teveel aan hout gaat in de totale smaaksensatie nergens over.
De complexiteit vind ik iets boven gemiddeld, dus zeker niet overweldigend. Maar dat mag je wellicht ook niet verwachten na 12 jaar? Dat laatste is wel datgene wat mij ervan weerhoud om hier
totaal lyrisch over te zijn. Datgene wat ik meestal waarneem bij zeer oude whiskies, die jou op het moment dat je ze drinkt meenemen op een smaakreis, heb ik bij deze whisky niet ervaren. Maar qua intensiteit / geconcentreerdheid aan smaak is dit de grootste krachtpatser die ik ooit heb geproefd. En gewoon heel erg lekker natuurlijk!
Als ik de onderdelen afzonderlijk waardeer:
neus 23
smaak 24
finish 24
balans 23
totaal: 94 punten
Zo, dat was 'm dan. Anton nogmaals bedankt dat je deze whisky wist te bemachtigen: Graag tot een volgende grootheid

!
Groet,
Sándor